پلاک خوان خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

پلاک خوان خودرو به طور معمول برای کنترل تردد خودرو، ثبت تردد خودرو، تردد جاده ای، تردد بین شهری و همچنین کنترل ورود و خروج در پادگان ها، مراکز دولتی، ارگان ها و غیره استفاده می شود. در واقع با استفاده از این سیستم قادر خواهید بود با نصب یک دوربین در نقاط ورود و خروج، تردد خودروها را ضبط و شماره پلاک آنها را ثبت نمایید.

دوربین پلاک خوان خودرو چیست؟

این نوع دوربین که به دوربین LPR هم معروف است، در واقع یک دوربین مدار بسته است که با بهره گیری از کاراکترهای اپتیکی موجود در تصاویر، قادر است پلاک های هر نوع وسیله نقلیه در حال حرکت و یا ثابت را ثبت و ضبط نماید.

الگوریتم هایی که در دوربین پلاک خوان وجود دارد آن چنان پیشرفته و هوشمند است که این توانایی را در اختیار دوربین ها قرار می دهد تا بر مواردی همانند آب و هوا، وضوح کم تصاویر، تغییر ناگهانی لاین خودرو به هنگام خوانده شدن پلاک، سرعت و یا کم و زیاد شدن نور که به هنگام ضبط تصاویر مشکل ایجاد می کنند، مقابله نماید.

به طور کلی دوربین های پلاک خوان فارسی توسط پلیس راهنمایی رانندگی برای کنترل تردد خودرو در سطح شهر و یا بیرون از شهر استفاده می شود. همچنین از این نوع دوربین ها به هنگام ورود به پارکینگ های سازمان ها و ادارات دولتی، تحلیل دقیق‌تر ترافیک بزرگراه ها، اندازه گیری سرعت متوسط خودروها، پرداخت الکترونیکی عوارض در جاده ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

خصوصیات مورد نیاز دوربین پلاک خوان

خصوصیات زیادی را می توان برای این نوع دوربین ها بیان کرد اما در زیر به دو مورد از مهم ترین آنها اشاره ای کوتاه خواهیم کرد:

مورد اول: استفاده از مکانیزم WDR بر روی دوربین ها

به دلیل اینکه این نوع دوربین ها به صورت مداوم در معرض نور شدید آفتاب قرار دارند استفاده از مکانیزم WDR می تواند کمک زیادی به جلوگیری از تأثیرات منفی ضد نور در دوربین داشته باشد

مورد دوم: دارا بودن سیستم دید در شب

خصوصیت مهم بعدی که به هنگام خرید این نوع دوربین ها بایستی مد نظر داشته باشید، دارا بودن دید در شب است. بُرد دید در شب دوربین پلاک خوان باید به گونه ای باشد که به راحتی بتواند پلاک خودرو را ثبت و ضبط نماید

 

انواع و اقسام دوربین پلاک خوان

به صورت کلی این نوع دوربین ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند که هر کدام هم دارای یک سری ویژگی ها و خصوصیت های خاصی هستند. در ادامه به این دوربین ها اشاره ای کوتاه خواهیم کرد:

دوربین تحت شبکه که به دوربین IP هم معروفند از وضوح تصویر و رزولوشن بسیار بالایی برخوردار هستند و همین مورد موجب می شود تا با دقت بسیار بالایی پلاک خودروها را ثبت و ضبط نماید. میزان خطایی که در این دوربین ها وجود دارد بسیار پایین بوده و همین مورد قیمت بسیار بالای آن را توجیه می کند.

 

 دوربین آنالوگ

دوربین های آنالوگ به نسبت همتای تحت شبکه خود از ویژگی های کمتری برخوردار است و هرگاه که مایلید از این نوع دوربین ها استفاده نمایید می بایستی به یک سری ویژگی های خاص توجه نمایید:

  • بالاترین کیفیت در این دوربین ها چیزی در حدود 4/0مگاپیکسل است
  • درصد خطا در دوربین های آنالوگ به نسبت دوربین های تحت شبکه خیلی بیشتر است
  • زاویه دید در این نوع دوربین ها باید به گونه ای تنظیم شود که بتواند به درستی پلاکخوانی کند
  • بُرد دوربین های آنالوگ پلاک خوان چیزی در حدود 5 متر است
  • لنزهایی که در آنها وجود دارد متغیر است این یعنی بایستی دوربین هایی را انتخاب نمایید که قابلیت بزرگنمایی را داشته باشد
  • در برخی از دوربین ها می توان لنزها را به صورت دستی تغییر داد و یا اینکه از لنزهای موتورایز استفاده کرد
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 5 =