نرم افزار پلاک خوان خودرو چیست؟

نرم افزار پلاک خوان خودرو از بهترین ابزارهایی است که به  منظور احراز هویت خودروها مورد استفاده قرار می گیرد. این نرم افزارها با ثبت و پردازش تصویر خودروهایی که از یک مکان عبور می کنند  به استخراج شماره پلاک آن ها می پردازند. امروزه به منظور تامین امنیت مراکز و ساختمان های مختلف  از نرم افزارهای پلاک خوان در کنار گیت های کنترل تردد استفاده می کند و به این ترتیب از ورود افراد ناخواسته و غیر مجاز جلوگیری می نمایند و رفت و آمد افراد و اشیا به مکان مورد نظر را تحت کنترل قرار می دهند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد نرم افزارهای پلاک خوان خودرو داشته باشید تا پایان با ما همراه باشید.

معرفی نرم افزار پلاک خوان خودرو

سامانه تشخیص پلاک یا همان پلاک خوان خودرو برنامه ای است که از روی تصویر خودرو اعداد و حروف پلاک بدون دخالت هیچ کاربری شناسایی و ثبت می شود. این نرم افزارها از تکنیک های پردازش تصاویر استفاده می کنند تا موقعیت احتمالی پلاک را تشخیص دهند  و سپس از طریق روش های شناسایی الگو نویسه های پلاک را تشخیص می دهند و رشته آن را تولید می نمایند. این سیستم ها در ایران برای نخستین بار در سال 1385 مورد استفاده قرار گرفتند اما امروزه استفاده از آن ها رواج یافته و در سامانه هایی مانند کنترل تردد، مدیریت پارکینگ، دوربین های طرح گرافیک، دوربین های تشخیص سرعت، ورودی باسکول ها و … شاهد استفاده از نرم افزار پلاک خوان خودرو هستیم.

انواع نرم افزار پلاک خوان

نرم افزار پلاک خوان با توجه به محیطی که مورد استفاده قرار می گیرد دارای انواع مختلفی است. از جمله این نرم افزارها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • پلاک خوان پارکینگی

به منظور کنترل تردد پارکینگ های عمومی و خصوصی از این نرم افزار استفاده می کنند. این نرم افزار برای پارکینگ هایی که مبتنی بر کارت خوان های RFID هستند و یا مبتنی بر صدوق قبض با فیش پرینتر می باشند قابل استفاده هستند. هنگامی که کارت به محل کارت خوان نزدیک می شود  تصویر خودرو و تمامی اطلاعات آن بر روی صفحه نمایش داده می شود. با شناسایی خودرو هزینه عبور از کارت پرداخت می شود و خودرو می تواند عبور نماید.

  • پلاک خوان سازمانی

برای کنترل و نظارت بر تردد وسایل نقلیه در سازمان ها از پلاک خوان سازمانی استفاده می کنند. معمولا در بخش حراست و حفاظت مجموعه های بزرگ که باید مجوز تردد انواع وسایل نقلیه و انواع گزارشات خروجی را ارائه دهند این سیستم ها مورد استفاده قرار می گیرد. از این سیستم می توان برای کنترل راهبند نیز استفاده نمود و فقط اجازه ورود به پلاک های مجاز را صادر نمود.

  • دوربین پلاک خوان جاده ای

این دوربین ها تصویر پلاک خودروها را به صورت کاملا واضح نشان می دهند و دارای امکان دید در شب هستند. معمولا پلیس راهور از دوربین پلاک خوان به منظور ثبت تخلفات استفاده می کنند.

  • پلاک خوان جاده ای یا بزرگ راهی

این سیستم هوشمند در جاده ها نصب می شود و به منظور ثبت پلاک خودروهایی که در حال حرکت هستند به همراه سرعت و نوع آن ها مورد استفاده قرار می گیرند. این سامانه می تواند تخلفاتی مانند سرعت غیر مجاز، عبور از چراغ قرمز و … را ثبت می کند و مبتنی بر هوش مصنوعی و تکنیک های پردازش تصویر است.

علت اهمیت نرم افزار پلاک خوان و ضرورت استفاده از آن

امروزه در اکثر شهرها و جاده های مختلف از نرم افزار پلاک خوان استفاده می شود و به این ترتیب تردد وسایل نقلیه را کنترل می کنند. استفاده از این نرم افزار دارای مزایای بسیاری می باشد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • نظارت و کنترل

با استفاده از نرم افزار پلاک خوان دیگر نیازی به ثبت دستی شماره پلاک ها و تردد افراد و اشیا که بسیار خسته کننده است نیست. این موضوع به خصوص در روزهایی که بسیار شلوغ و پر تردد هستند  دشوار تر است. اما با استفاده از این نرم افزار به راحتی زمان دقیق عبور تمامی خودروها به همراه شماره پلاک آن ها ثبت می شود.

  • بهبود ایمنی و امنیت

نرم افزار پلاک خوان به منظور جلوگیری از عبور و مرور غیر مجاز و نفوذ متخلفان استفاده می شود و از طرفی می تواند به واکنش های سازمانی مانند بازرسی ها، زمان ورود و خروج کارمندان  و … کمک کند. بنابراین می تواند یک فاکتور ضروری برای تامین امنیت مکان مورد نظر باشد.

  • کاهش نیازمندنی به نیروی انسانی در بخش نگهبانی و حراست

هر چند که خیلی از افراد مخالف جایگزین نمودن تکنولوژی های جدید به جای نیروهای انسانی هستند  و معتقد اند که موجب بیکاری افراد بسیاری می شود اما این تکنولوژی ها همراه با خود مشاغل جدیدی نیز به همراه می آورند. در نتیجه استفاده از آن ها می تواند شرایط بهتری را ایجاد نماید. در گذشته پرسنل بخش حراست و نگهبانی مجبور بودند که در محیط های بسیار شلوغ مشغول به کار باشند و خطرات بسیاری آن ها را تهدید می کرد اما امروزه با روی کار آمدن نرم افزارهای پلاک خوان خودرو به راحتی می توانند از راه دور به اطلاعات مورد نیاز دست یابند و با کنترل ترددها امنیت محیط را تامین کنند.

نحوه عملکرد نرم افزار پلاک خوان خودرو

نرم افزارهای پلاک خوان متعددی امروزه در بازار هستند که توسط شرکت های داخلی و خارجی طراحی و تولید شده اند. از جمله بهترین نرم افزارهای پلاک خوان می توان به محصول نرم افزاری شرکت بهسان اندیش اشاره نمود که از برترین شرکت های فعال در زمینه تولید انواع نرم افزارهای مبتنی بر پردازش تصویر و الگوریتم های هوش مصنوعی است. نحوه عملکرد تمامی مدل های این نرم افزارها مشابه یکدیگر است. مثلا اگر در پارکینگ یک سازمان یا مرکز تجاری برای هر یک از درب های ورود و خروج یک دوربین پلاک خوان نصب کنند که ترددها را کنترل کنند و شماره پلاک ها را ثبت نماید. باید برای هر سیستم از نرم افزار یک ماژول نرم افزاری تشخیص پلاک قرار دهند.

هنگامی که تمامی ترددها در سامانه پلاک خوان ثبت شوند و در قسمت گزارش ها قرار گیرند می توان برای ارائه گزارش اطلاعاتی که سیستم ثبت نموده است را مانند شماره پلاک خودرو، ساعت، نام راننده و تاریخ را در یک لیست جمع آوری نمود و در صورتی که بر اساس اطلاعات ثبت شده خودرو مجاز به ورود به محیط باشد نرم افزار به مرحله بعدی وارد می شود و اجازه عبور خودرو به پارکینگ صادر می گردد.

ماژول نرم افزاری پلاک خوان

ماژول نرم افزاری یا کتابخانه پلاک خوان در واقع یک کد آماده است که در قالب یک DLL یا ActiveX ارائه می شود و پلاک خوانی را انجام می دهد. این کتابخانه یک ارزش افزوده برای شرکت های فعال در زمینه کنترل تردد ایجاد می کند و به این ترتیب به راحتی می توانند سیستم نرم افزاری خود را به پلاک خوان مجهز نمایند. مثلا به جای برچسب های RFID که تک منظوره وپر هزینه هستند با خواندن رشته پلاک از تصویر دریافتی از دوربین  می توانند همان کار را انجام دهند.

چالش های نرم افزار پلاک خوان

تمامی تکنولوژی ها و نرم افزارهای جدیدی که وارد بازار می شوند با وجود تمامی مزایایی که دارند قطعا دارای مشکلات و چالش هایی هستند. از جمله مشکلات نرم افزار پلاک خوان خودرو می توان به یکنواختی مدل های شماره پلاک برای شهرها و کشورهای مختلف اشاره نمود. برای رفع این مشکل نرم افزار برای هر مکانی که قرار است مورد استفاده قرار بگیرد باید سفارشی سازی شود تا عملکرد مورد نظر را داشته باشد.

سخن پایانی

با استفاده از نرم افزارهای پلاک خوان خودرو امروزه به راحتی می توان از ورود و خروج وسایل نقلیه غیر مجاز به پارکینگ سازمان ها و مراکز مختلف جلوگیری نمود و حتی جاده های پر تردد را تحت کنترل قرار داد. البته برای تامین امنیت لازم در مکان های مورد نظر باید نرم افزار را از یک شرکت معتبر و با سابقه مانند شرکت بهسان اندیش تهیه و خریداری نمود تا نرم افزار عملکرد صحیح و بدون نقصی داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *