روش های بهینه برای کنترل تردد پارکینگ

پارکینگ ها امروزه نقش مهمی در زیبا سازی فضای شهری و کاهش ترافیک ها دارند. اکثر سازمان ها و اماکن عمومی مجهز به پارکینگ هستند و برای استفاده بهینه از فضای آن  و کنترل ورود و خروج پارکینگ به دنبال روش هایی هستند که این امر به بهترین شکل ممکن صورت گیرد. روش های مختلفی برای کنترل تردد پارکینگ ها وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

کنترل مکانیزه پارکینگ

ازبهترین روش های مدیریت پارکینگ می توان به کنترل از راه دور و به صورت مکانیزه اشاره نمود. در روش مکانیزه دستگاهی در ورودی و خروجی پارکینگ نصب می نمایند. این دستگاه قادر است پلاک خودروها را شاناسایی نماید و اطلاعات آن ها را در سیستم ذخیره کند. مشتریان پارکینگ ها به ازای پارک خودرو در پارکینگ هزینه ای را می پردازند و انتظار دارند که وقت شان تلف نشود و در کوتاه ترین زمان ممکن بتوانند خودرو خود را در یک محل مناسب پارک کنند.  با استفاده از سامانه هوشمند پارکینگ می توان به این نیاز مشتریان به راحتی پاسخ داد و کنترل تردد پارکینگ به بهترین صورت ممکن صورت می گیرد.

برترین راهکارها برای کنترل تردد خودروها در پارکینگ

شرکت بهسان اندیش و سایر شرکت های تولید کننده تجهیزات و نرم افزارهای کاربردی همواره در تلاش اند که بهترین دستگاه ها و نرم افزارها را ارائه دهند تا کنترل تردد خودروها در پارکینگ به بهترین شکل ممکن انجام شود. از جمله این راهکارهای بهینه می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • کنترل تردد با استفاده از دستگاه

با استفاده از کنترلرهای الکترونیکی  و توسط شبکه می توان تمامی فرمان ها مانند باز و بسته شدن راهبند و .. را از طریق سیستم مدیریت هوشمند پارکینگ کنترل نمود و به این ترتیب از ورود خودروهای غیر مجاز جلوگیری کرد.این دستگاه را در ورودی و خروجی پارکینگ ها نصب می کنند که به صورت اتوماتیک کارت مخصوص هر راننده که دربردارنده اطلاعات خودرو می باشد ارائه می دهد و در زمان خروج نیز راننده کارت را به دستگاه پس می دهد و دستگاه به شکل کاملا خودکار کارت را دریافت می نماید و سپس با بررسی نرم افزاری کارت راهبند اتوماتیک باز می شود. از تجهیزات مورد نیاز در سیستم تردد با دستگاه می توان به دستگاه ارائه دهنده کارت و دستگاه اخذ کارت اشاره نمود.

 

  • کنترل تردد با استفاده از کارت

کارت های ورود به پارکینگ یکی دیگر از روش های کنترل تردد پارکینگ است که به دو روش دستی و یا خودکار استفاده می شود. این روش از معمولی ترین روش های کنترل تردد در پارکینگ ها محسوب می شود. در این روش راننده با رسیدن به گیت ورودی  و پردازش پلاک خودرو خود، کارت موقت خود را از اپراتور دریافت می کند و راهبند به صورت خودکار باز می شود و خودرو می تواند وارد پارکینگ شود. با تحویل دادن کارت نیز راننده می تواند خودرو را از پارکینگ خارج نماید. در سیستم تردد با کارت به تجهیزاتی مانند انواع کارت، کارت خوان، کامپیوتر و سرور و نرم افزار نیاز می باشد.

  • کنترل تردد با تشخیص پلاک

سیستم پلاک خوان خودرو یا به عبارتی سیستم تشخیص پلاک نقش مهمی در کنترل تردد پارکینگ دارد. با نصب این سیستم در ورودی و خروجی پارکینگ و همچنین نواحی داخلی آن پلاک خودروها ثبت می شود و مشخصات خودرو در پایگاه داده مرکزی ذخیره می شود. این سامانه کاملا خودکار است و با استفاده از دوربین پلاک خوان مخصوص تصویر خودروهای عبوری را ذخیره می کند و بعد به کمک روش های پردازش تصویر پیشرفته  شماره پلاک خودرو را استخراج می نماید. با استفاده از این سیستم ثبت اطلاعات در سامانه تسریع می یابد و کنترل تردد به خوبی صورت می گیرد. از روش تشخیص پلاک می توان در کنار سایر روش ها نیز استفاده نمود.  از تجهیزات مورد نیاز برای سیستم تردد با تشخیص پلاک می توان به دوربین پلاک خوان، کامپیوتر و سرور، نرم افزار ثبت پلاک اشاره نمود. نرم افزارهای ثبت پلاک شرکت بهسان اندیش از بهترین نرم افزارهای کاربردی موجود در بازار ایران هستند.

  • کنترل تردد با تگ

با راهکارهای تگ مانند RFTD نیز می توان تردد خودروها در پارکینگ را کنترل نمود. این روش بیشتر در پارکینگ هایی مورد استفاده قرار می گیرد که دارای مشتریان مختلفی شامل مشتریان عام، کارمندان، صاحبان مشاغل و مشتریان VIP باشد. از تجهیزات مورد نیاز برای سیستم تردد با تگ می توان به انواع تگ (برچسب) و آنتن برد بلند اشاره نمود.

  • کنترل تردد با بلیط

علاوه بر سیستم پلاک خوان خودرو، تگ، کارت، دستگاه و … با استفاده از بلیط نیز کنترل تردد خودروها در پارکینگ امکان پذیر است. استفاده از بلیط از طریق دستگاه خودکار ارائه دهنده بلیط امکان پذیر می باشد و اپراتور هیچگونه دخالتی در آن ندارد و به عبارتی بلیط به صورت خودکار صادر می شود. یک روش دیگر کنترل تردد با بلیط استفاده از اپراتور و دستگاه پرینت حرارتی  به صورت همزمان می باشد  که پس از ایجاد کد و مشخصات ورودی را به مراجعه کننده ارائه می دهد. کنترل تردد در این دو روش تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها هزینه و زیر ساخت های سخت افزاری مورد نیاز آن ها متفاوت است. از تجهیزات مورد نیاز برای سیستم کنترل تردد با بلیط می توان به دستگاه ارائه دهنده تیکت، دستگاه اخذ تیکت و پرینتر حرارتی اشاره نمود.

سیستم کنترل تردد پارکینگ دارای چه مزایایی است؟

روش های مختلفی برای کنترل تردد پارکینگ وجود دارد که استفاده از هر کدام می تواند مزایای بسیاری به همراه داشته باشد. از مهم ترین مزایای کنترل تردد پارکینگ می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • صرفه جویی در وقت به منظور یافتن جای پارک مناسب
  • جلوگیری از کلافگی و نارضایتی رانندگان برای یافتن مکان پارک
  • وارد نمودن دقیق و سریع اطلاعات هر خودرو
  • کاهش پیدا کردن میزان ترافیک موجود در محیط پارکینگ
  • کم شدن زمان فعالیت دستگاه های تهویه مطبوع
  • کاهش یافتن آلوداگی هوا و آلودگی صوتی در محیط پارکینگ
  • افزایش یافتن درآمد پارکینگ و کاهش استفاده از نیروهای انسانی
  • افزایش میزان رضایت مندی مشتریان پارکینگ
  • امکان ادغام سیستم مدیریت پارکینگ با بخش های دیگر مانند تهویه مطبوع و روشنایی ها
  • امکان استفاده از تابلوهای مختلف بر اساس نیاز مشتریان
  • افزایش امنیت خودروها به علت ثبت دقیق ورود و خروج
  • امکان دریافت گزارش شلوغی و محاسبات مالی به منظور مدیریت کارآمدتر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *