حروف استفاده شده در پلاک خودرو مربوط به چیست؟

پلاک تمامی ماشین های سواری حمل و نقل و موتورسیکلت ها از سال 1383 به شکل پلاک های اروپایی درآمد. قدمت شماره گذاری پلاک ها به زمانی بر می گردد که به جای اتومبیل از درشکه ها استفاده می شد. در سال 1298 یعنی زمان صدارت وثوق الدوله بر روی گاری ها و درشکه ها پلاک هایی را نصب می کردند که بر روی آن ها تعدادی عدد وجود داشت. در آن زمان این کار را اداره بلدیه انجام می داد که امروزه به آن شهرداری می گویند، اما رفته رفته خودروهای خارجی را وارد ایران نمودند، بنابراین اولین ماشینی که در سال 1305 وارد ایران شد پلاک شماره گذاری شده ای را بر روی آن نصب نمودند. در سال 1305 تعداد کمی خودرو وارد ایران شد، اما بعد از مدتی تا سال 1308 حدود 2000 ماشین به ایران وارد شد تمامی این خودروها دارای پلاک بودند و بر روی هر کدام از پلاک ها اعداد و حروف قرار داشت که هر کدام از حروف و اعداد نشان دهنده یک عنصر بودند. قوانینی را در 32 بند نوشتند که در سال1308 آن را در دستور کار قرار دادند.

در آن زمان پلاک ها متعلق به ماشین ها بود و هر خودرو دارای  پنج پلاک بود. که شامل: آدرس صاحب، نام کارخانه، شماره جلو ماشین، شماره عقب ماشین و پلاک مالیات می شد. قوانینی که وضع کرده بودند با توجه به ازدیاد خودروها تغییر پیدا کرد و پلاک ها را به نحوی می نوشتند که نام شهر را هم  روی آن جای می دادند و 4 عدد را در بالای نام شهر قرار می دادند. با گذر زمان بر تعداد خودرو هایی که وارد ایران می شد افزوده شد، بنابراین تصمیم گرفتند از حروف الفبا برای شماره گذاری پلاک ها استفاده کنند. در نتیجه بر روی پلاک ها نام شهر با عددی دو رقمی ترکیب می شد. از سال 1378 که پلاک های لیزری وارد ایران شد تصمیم گرفتند تمامی پلاک های خودروها را تغییر دهند. در پی این قانون باید تمامی پلاک خودروهای داخل ایران لیزری می شدند و برچسب لیزری را هم بر روی ماشین خود قرار می دادند و برای قرار دادن برچسب ها باید هزینه ای را هم پرداخت می کردند علاوه بر این استفاده از برچسب بر روی شیشه ماشین خساراتی را به بار می آورد در نهایت این طرح را نتوانستند عملی کنند.

طرح ملی شدن پلاک ها

در دهه 80 طرح پلاک های ملی به تصویب رسید و تمامی خودروها در ایران دارای پلاک ملی شدند. این پلاک ها در نحوه شماره گذاری نوشتن حروف و چیدمان بسیار متفاوت بودند. برای تعویض پلاک مشکلاتی وجود داشت به نحوی که در سال 1383 بین دیوان عدالت اداری و نیروی انتظامی اختلافاتی به وجود آمد. این اختلافات سرگردانی مردم را به بار می آورد. در نهایت خزانه داری شورای شهر تهران اعلام کرد که 700 خودرو از سال 1380 تا 1383 شماره گذاری شده اند، بنابراین اگر مصوبه ای که دیوان عدالت اداری اجرا کرده اند قانونی است باید تمامی مسئولان آن را پذیرا باشند. این اختلافات تا سال 1387 ادامه داشت. در آن زمان رئیس اداره راهنمای و رانندگی در بیانه ای اعلام کرد که حدود 1 میلیون پلاک وجود دارد که هنوز تعویض نشده ان  و 500 هزار پلاک دیگر هم که به دهه 40 و 50 مربوط می شوند از بین رفته اند.

در دهه 80 کد های دو رقمی که در سمت پلاک ها وجود داشت نشان دهنده محل سکونت و شهرستان منطقه ای بود که صاحب ماشین به  آن جا تعلق داشت. در آن  زمان برای کنترل تخلف رانندگان از دوربین پلاک خوان بهره می بردند در نتیجه درصدد آن بودند که دوربین ها و نرم افزارهای پلاک خوان را تهیه نمانید تا بتوانند از تخلف های پیش آم ده جلوگیری کنند. با این کار می توانستند به راحتی سارقان را شناسایی نمایند . شرکت بهسان اندیش مجری تولید نرم افزارهای پلاک خوان می باشد، بنابراین می توانید برای تهیه نرم افزارهای پلاک خوان به این شرکت مراجعه نمایید.

تفاوتی که در پلاک های ملی و پلاک های قدیم وجود داشت در این بود که پلاک های ملی به صاحبین ماشین ها تعلق داشتند و با فروش خودرو به فردی دیگر همواره پلاک در اختیار فروشنده بود  و می توانستند از آن برای دیگر خودروهای هم استفاده نماید. اما پلاک های قدیمی که به خودروها تعلق داشتند در زمان فروش به همراه وسیله نقلیه به فردی دیگر واگذار می شدند.

انواع پلاک ها

پلاک های ماشین های ایرانی چند نوع می باشند که هر کدام دارای حروف مخصوص به خود هستند. خودروهای شخصی، خودروهای ترانزیت، خودروهای معلولین، خودروهای کشاورزی، خودروهای عمومی، خودروهای دولتی و … همگی پلاک مخصوص به خود را دارا هستند.

پلاک تاکسی ها

پلاک های ملی که برای تاکسی ها مورد استفاده قرار می گیرد تنها در ناوگان تاکسی رانی استفاده می شود. این پلاک ها مستطیل شکل هستند و  ترکیبی از اعداد و حروف را دارا هستند. بر روی تمامی پلاک های تاکسی حرف “ت” را قرار می دهند که به معنای تاکسی می باشد و کلمه TAXI را بر روی حروف نوشته شده قرار می دهند. قبل از حرف ت دو عدد و بعد از آن هم سه عدد قرار می گیرد در نهایت در کادر مربع شکلی در انتهای پلاک کد منطقه را قرار می دهند.

خودروهای شخصی

پلاک های شخصی را برای افراد عادی صادر می کنند، این پلاک ها هم به شکل استاندارد و مستطیل شکل هستند. بر روی این پلاک ها از اعداد و حروف استفاده می کند و حرف هایی که در پلاک خودروهای شخصی قرار می گیرد مربوط به منطقه مورد نظر می باشد.

 

پلاک های گذر موقت

خودروهایی که از خارج وارد ایران می شوند نمی تواند با پلاک های خارجی در سطح شهر تردد داشته باشند، بنابراین برای آن ها پلاکی صادر می شود که دارای تاریخ معینی است. بر روی این پلاک ها از حرف “گ” استفاده می کنند که معنای گذر موقت را دارد و در مربع انتهای پلاک زیر کد شهرستان تاریخ آن را هم حک می کنند.

 

خودروهای عمومی

ماشین های حمل و نقل مثل: مینی بوس، اتوبوس، کامیون، تریلی و … دارای پلاک های مخصوص به خود هستند. از حرف “ع” برای این پلاک ها استفاده می کنند که به معنای عمومی است. کد منطقه ای این پلاک ها را هم به نحوی شماره گذاری می کنند که تا زمانی که ظرفیت یکی پر نشود به سراغ کد دیگری نمی روند.

پلاک معلولین

برای افراد معلولی که دارای ماشین هستند پلاک های مخصوصی را طراحی کرده اند تا دیگران بتوانند آن را تشخیص دهند. این پلاک هم دقیقا شبیه به دیگر پلاک ها می باشد با این تفاوت که به جای حروف از آرم ویژه معلولین استفاده می کنند. بسیاری از افراد معلول از آرم معلولین استفاده نمی کنند که به جای آن از حرف “ژ” استفاده خواهند کرد. پلاک تمامی خودروها با استفاده از نرم افزارهای پلاک خوان قابل تشخیص هستند، بنابراین اگر کسی به پلاک های معلولین توجه ای نداشته باشد و خلافی را انجام دهد به وسیله نرم افزارهای پلاک خوان شناسایی خواهد شد. شرکت بهسان اندیش مجری تولید نرم افزارهای پلاک خوان می باشد که در نوع خود بی نظیر است.

ماشین های دولتی

تمامی افرادی که در دولت مشغول به کار هستند دارای پلاک مخصوص به خود هستند این پلاک ها را با رنگ سفید بر روی زمینه قرمز می نویسند. بر روی این پلاک ها از حرف “الف” استفاده می کنند  و در کارد مربعی شکل انتهای مستطیل کد مربوط به منطقه مورد نظر را خواهند نوشت. استفاده از این خودروها برای کارهای شخصی کاملا غیر قانونی می باشد.

پلاک خودروهای کشاورزی

خودروهای کشاورزی هم از پلاک برخوردار هستند. این پلاک ها مستطیل شکل هستند و بر روی آن ها از حرف”ک” استفاده می شوند که به معنی ادوات کشاورزی می باشد. اعداد و حروف را با رنگ مشکی بر روی پس زمینه زرد قرار می دهند.

پلاک ترانزیت بین المللی

پلاک ترانزیت را برای شناسایی وسیل نقلیه به صورت بین المللی صادر خواهند کرد. پلاک های ترانزیت را در گذشته با پیشوند سه حرفی TEH با 5 عدد به رنگ سبز در زمینه سفید می نوشتند و پیشوند THR و 5 عدد را با رنگ مشکی در زمینه زرد و پلاک های دو حرفی IR و 5 عدد را به رنگ مشکی در زمینه زرد قرار می دادند این پلاک ها نمونه ای از پلاک های ترانزیت بودند، اما از سال 1389 تمامی پلاک های ترانزیت مانند پلاک های ملی صادر شد با این تفاوت که اعداد آن را به صورت لاتین می نوشتند.

پلاک خودرو تشریفات

پلاک دیگری که مربوط به تشریفات دولتی می باشد را با رنگ سفید در زمینه ای قرمز می نویسند برای این پلاک ها از حروف استفاده نمی شود بلکه کلمه تشریفات را قبل از عدد قرار می دهند

پلاک های انتظامی

پلاک های دیگری هستند که به پلیس های ناجا با حرف “پ” در پس زمینه سبز، نیروهای مسلح با حرف “ف” و در پس زمینه آبی فیروزه ای، پلاک های وزارت دفاع با حرف “ز”  در پس زمین های آبی، پلاک های ارتش با حرف “ش” در پس زمینه ای خاکی، پلاک های سپاه با حرف “ث” تعلق دارند.

در نهایت میتوان به این مورد اشاره کرد که نرم افزارپلاک خوان بهسان میتواند تمام پلاک های ملی ایران(عادی، نظامی،تاکسی،عمومی،دولتی،جانبازان) و مناطق آزاد را با دقت بالای 5/97 درصد (طبق تست پلیس) و با سرعت حدود 100 میلی ثانیه پلاک خوانی کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − دو =