معرفی دوربین های ثبت تخلف

معرفی دوربین های ثبت تخلف

دوربین های ثبت تخلف نوعی از دوربین های مداربسته می باشند و در موقعیت های خاصی از جاده ها و خیابان ها نصب می شوند. این دوربین ها وظیفه ی بررسی تخلفات و ثبت آن ها در اجرای قوانین راهنمایی رانندگی کمک بسیاری میکنند و می توانند از وقوع جرایم رانندگی تا حد بسیارزیادی جلوگیری نمایند. طبق آمارجهانی ثبت شده می توان اثبات کرد که با نصب دوربین راهنمایی رانندگی تخلف های جاده ای و تصادف های  شدید به 44 درصد کاهش داده شده. رئیس سازمان راهداری اعلام نموده است که برای بهبود امنیت جاده ها و شریان های اصلی و بزرگراه های کشور، در حال برنامه ریزی برای نصب بیش از 2000 دوربین ثبت تخلف  راهنمایی و رانندگی می باشند.

چگونگی کارکرد دوربین های مدار بسته راهنمایی و رانندگی :

دوربین های ثبت تخلف راهنمایی رانندگی قادر به خواندن پلاک (ANPR) می باشند و طبق برنامه ریزی داخلی یا برنامه های کامپیوتری قادر هستند پلاک وسایل نقلیه ای که در حال عبور از جلوی دوربین هستند را ثبت کنند. نکته ای که باید در مورد این دوربین ها به آن توجه داشته باشید آن است که اگر قبل از رسیدن به دوربین قصد کاهش سرعت خودروی خود را دارید تا از جریمه در امان باشید و مانع از جریمه خودروی خود شوید کاملا در اشتباه هستید. این دوربین های مداربسته قادر هستند سریع تر از آنچه شما تصور می کنید سرعت خودرو را ثبت نموده و اقدام به صدور قبض جریمه نمایند. به همین علت از شما خواهشمندیم که مسیر خود را با سرعت مجاز بپیمایید.

دوربین های ثبت تخلف

 

 

احتمالا برای شما نیز جالب است که بدانید عملکرد دوربین های ثبت تخلف که در سطح ، معابر شهری یا بین شهری  قرار گرفته اند چگونه است. دوربین های ثبت تخلف راهنمایی و رانندگی وظیفه دارند تا در کنار ماموران راهنمایی و رانندگی به طرق کاملا نامحسوس تخلف های جاده ای را ثبت کنند. در بسیاری از مکان ها از جمله خیابان های درون شهری، این دوربین ها وظیفه دارند که وضعیت ترافیک جاده را به صورت زنده در اختیار اپراتور مرکز کنترل ترافیک قرار دهد تا اپراتورها بتوانند از طریق این دوربین ها به وضعیت ترافیک دسترسی پیدا کنند و بتوانند حجم ترافیکی شهر را آنالیز کرده و آن را کنترل کنند.

به این خاطر می توان گفت  دوربین های مداربسته بخش کاملا مهمی از سیستم راهنمایی و رانندگی را تشکیل داده اند. این تکنولوژی به ماموران انتظامی کمک می کند تا بخش بسیاری از تخلفات درون و برون شهری را ثبت نمایند. می توان به طور قاطع گفت که استفاده از دوربین های مداربسته در معابر و خیابان ها در حال افزایش است و شاهد آن هستیم که جریمه های رانندگی به سرعت ثبت شده و اپراتور ها را مطلع می سازد. با این حال هنوز افراد بسیاری هستند که توجه چندانی به این دوربین ها نداشته و قوانین راهنمایی و رانندگی را زیر پا می گذارند و بر خلاف قوانین عمل می کنند. اما واقعا نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که وجود دوربین های ثبت تخلف توانست به میزان زیادی از سرپیچی شهروندان از قوانین جلوگیری نماید. عملکرد و وظیفه دوربین های ثبت تخلف می توانند بر حسب زمان و مکان استفاده متفاوت باشند .

کمک دوربین راهنمایی رانندگی در محدودیت های کرونایی :

از زمان شروع همه گیری کرونا و ایجاد محدودیت تردد به نقاطی که شدت انتشار ویروس در آن ها زیاد بود ستاد ملی مقابله با کرونا و نیروی انتظامی بر آن شدند تا در مورد وضعیت استان ها به تصمیم یکتایی برسند .از این رو وضعیت استان ها و شهرها را به قرمز، نارنجی، سبز و سفید تغییر دادند. این دو نهاد تصمیم گرفتند تا بر روی تردد خودروهای غیر بومی و بومی به شهرها دقیق شده و به طور جدی اقدام به اعمال قانون علیه خودروهای متخلف نمایند. به همین علت از دوربین راهنمایی رانندگی پلاک خوان برای صدور قبوض جریمه استفاده نموده و قبض های صادره را جهت اجرا و اعمال قانون به پلیس راهنمایی و رانندگی ارجاع دادند.

 

محدودیت های کرونایی

 

تخلف هایی که دوربین های راهنمایی و رانندگی ثبت می کنند :

تخلف های رانندگی که در سطح معابر شهری وجود دارند با تخلف های معابر بین شهری کاملا متفاوت هستند اما رایج ترین این تخلفات شامل :

  • سرعت غیر مجاز وسایل نقلیه
  • عبور از چراغ قرمز راهنمایی
  • پارک غیر مجاز و توقف در محل
  • سبقت غیر مجاز و …

برای هریک می بایست دوربین مداربسته مناسب را انتخاب و نصب نمود.

به عنوان مثال می توان به دوربین ثبت سرعت غیر مجاز اشاره کرد. این دوربین مداربسته می تواند تا سرعت 250کیلومتر را با حداکثر 2 درصد احتمال خطا در شرایط های جوی مختلف ثبت نماید.  اطلاعات ثبت شده  شامل تصویر یا فیلم از وسیله نقلیه می باشد. اگر قصد ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز را داشته باشید شرایط و وظیفه دوربین مداربسته کاملا متفاوت خواهد شد.

معاون اجرایی پلیس راهور اعلام کرده است که سبقت و سرعت غیر مجاز در جاده های شهری و بین شهری و هم چنین رعایت فاصله ایمنی با خودروی جلویی از عوامل بسیار مهمی می باشند که منجر به بروز تصادفات شدید و مرگبار می شود. رانندگان با اطلاع از موقعیت دوربین راهنمایی رانندگی و نزدیک شدن به آن، سرعت وسیله نقلیه خود را کاهش می دهند و پس از عبور از دوربین، سرعت خودرو را افزایش می دهند. در این لحظه حادثه بسیار ناگواری را برای خود و دیگران رقم خواهند زد.

مواردی که توسط دوربین های کنترک ترافیک می توان ثبت کرد به شرح زیر می باشد:

  • ورود به محدوده طرح ترافیک
  • ورود خودروها و موتورسیکلت ها به لاین اتوبوس های تندرو
  • عبور از چراغ قرمز
  • سرعت غیر مجاز
  • توقف و پارک در محل های غیر مجاز
  • گیت عوارض بین شهری

 

 

دوربین کنترل سرعت

 

دوربین کنترل سرعت از چه فاصله ای عمل میکند؟

دوربین های کنترل سرعت که در مسیر های بین شهری نصب می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند از نوع  ثابت هستند. اکثراین دوربین ها که توسط پلیس راهور مورد استفاده قرار می گیرند از نوع دوربین های لیزری بوده و می توانند تا مسافت 3 کیلومتری را تحت پوشش قرار دهند. دوربین های ثابت شهری نیز قادر به پوشش مسافت 300 متری می باشند.

دوربین راهنمایی رانندگی که ثابت در محل مستقر می باشد شامل 2 دوربین هستند. دوربین اول پلاک خودروی در حال عبور را می خواند و زمان عبور خودرو از جلوی دوربین را ذخیره می کند. دوربین دوم با در نظر گرفتن زمانی که خودرو به دوربین خواهدرسید و فاصله خود با دوربین اول سرعت وسیله نقلیه را محاسبه میکند. اگر سرعت محاسبه شده غیر مجاز و بالاتر از محدوده مجاز باشد،ظرف 1 تا 10 روز کاری جریمه برای شما ثبت خواهد شد.

بعضی رانندگان متخلف هنگام رسیدن به دوربین ثبت سرعت اقدام به کاهش سرعت می کنند ولی دوربین ها با عملکرد سریع خود قادر به ثبت سرعت وسایل نقلیه عبوری می باشند.

نرخ جریمه هایی که توسط دوربین های مدار بسته ثبت می شود ( سال 1400):

  • حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا یا حرکت موتورسیکلت روی یک چرخ معادل 150 هزار تومن
  • تجاوز از سرعت مجاز (بیش از 30 کیلومتر بر ساعت) معادل 200 هزار تومن
  • سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه معادل 200 هزار تومن
  • عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی معادل 200 هزار تومن
  • حرکت مارپیچ معادل 150 هزار تومن
  • حرکت با دنده عقب در آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها معادل 150 هزار تومن
  • تجاوز از سرعت مجاز بیش از 30 تا 50 کیلومتر بر ساعت معادل 100 هزار تومن
  • عبور از محل ممنوع معادل 90 هزار تومن

دوربین های مداربسته که در سطح شهر نصب شده است دارای دقت بسیار زیادی می باشند که به همین خاطراحتمال خطا در آن ها بسیار پایین است با این حال برای رانندگان وسایل نقلیه امکان شکایت و اعتراض به جرایمی که توسط دوربین ثبت شده وجود دارد. و باید به این نکته توجه داشته باشید که برای اثبات اعتراض و شکایت شما نیاز به اسناد و مدارک لازم خواهید داشت.

انواع تکنولوژی برای ثبت تخلف :

دوربین های راهنمایی و رانندگی که برای ثبت تخلف ها مورد استفاده قرار می گیرند انواع مختلفی دارند.

  • لیزر
  • رادار
  • پردازش تصاویر
  • لوپ

 

پردازش تصویر

لیزر

سرعت سنج لیزری یکی از تکنولوژی هایی است که به منظور کنترل سرعت خودروها معابر پرتردد به کار گرفته میشود. این تکنولوژی کاربرد بسیاری دارد اما مهم ترین مشکلی که این تکنولوژی دارد این است که اپراتور سرعت سنج می بایست به جاده نزدیک باشد و بیشتر از این دستگاه ها در معابری استفاده می شود که تردد کم اما سرعت بالا وجود دارد . می توان گفت جان اپراتور سرعت سنج لیزری همیشه  در خطر است. همچنین امکان دارد با خطای زاویه لیزر مواجه  شود بنابراین در برخی موارد سرعت وسیله ی نقلیه در سطح جاده ها و بزرگراه ها را کمتر از میزان واقعی ثبت می کند به همین علت تخلف راهنمایی و رانندگی ثبت نمی شود.ولی میتوان گفت که سرعت سنج های لیزری دارای یک مزیت بسیار مهم می باشند آن نیز پوشش بسیار زیاد مسافت است که حدود یک کیلومتر می باشد.

رادار

سرعت سنج هایی که مبتنی بر سامانه رادار هستند عملکرد تقریبا مناسبی دارند. در این دستگاه ها، امواج الکترومغناطیسی از طریق یک فرستنده به سمت وسیله نقلیه ارسال می شود. این امواج پس از برخورد با وسیله ی نقلیه، بازتاب داده خواهندشد سپس، این امواج توسط گیرنده دریافت می شود و با مقایسه اختلاف امواج ارسال شده و امواج بازگشتی سرعت وسیله نقلیه محاسبه می شود.

سامانه هایی که بر اساس رادار کار می کنند در برخی مدل ها قادر هستنند تا چندین هدف را سرعت سنجی کنند. نکته ی مهمی در در مورد سامانه های راداری باید در نظر گرفته شود این است که  در ترافیک نسبتا شدید، عملکرد آن با کمی اختلال مواجه خواهد شد.

پردازش تصویر

سرعت سنجی به کمک پردازش تصاویر به دو صورت تک دوربین یا دو دوربین عمل می کند:

تک دوربین

در پردازش تصویر به صورت تک دوربین ، به منظور کنترل سرعت وسایل نقلیه از سنسورهای مادون قرمز یا نور مرئی که به صورت پی در پی ثبت شده استفاده می شود. به بیان دیگر، در این روش سرعت وسیله نقلیه با تشخیص فاصله بین دو فریم و تخمین مسافت جابجا شدن خودرو محاسبه می گردد. میزان دقت پردازش تصویر به روش تک دوربین به عوامل زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال حتی اختلاف ارتفاع پلاک خودرو در مدل های مختلف می تواند بر روی دقت سرعت سنجی این سامانه تاثیرگذار باشد.

دو دوربین

در پردازش تصویر به روش دو دوربین، عملکردی مشابه با چشم های انسان را در اختیار خواهیم داشت. اختلاف زاویه دید و منظره که توسط چشم های ما در اختیار ما قرار می گیرد سبب می شود تا به عمق تصویر برسیم. در پردازش تصویر به روش دو دوربین، دو دوربین مداربسته با فاصله ثابت اما اختلاف منظر در محیط نصب می شود. تصویر هریک از این دوربین ها به صورت جداگانه پردازش می شود و با یکدیگر تطبیق داده می شود. سپس عمق تصاویر محاسبه خواهد شد. بهترین مزیت پردازش تصاویر به این روش این است که دقت بسیار بالایی در سرعت سنجی دارد و قادر است سرعت تمامی خودروهای عبوری را تشخیص دهد.

لوپ

کارکرد این سامانه در اندازه گیری سرعت به صورتی است که حسگرهای مغناطیسی ثبت سرعت در کف بزرگراه ها نصب می شود. خروجی سنسورهای کنترل سرعت به سیستم ثبت سرعت که شامل دوربین مداربسته و کنترلر است متصل می گردد. بزرگ ترین اشکال وارده به این سامانه هزینه بسیار بالای نصب و راه اندازی سنسورها در کف بزرگراه ها است به همین دلیل تمایل به استفاده از این سامانه برای ثبت تخلفات راهنمایی رانندگی کاهش یافته است. دومین مشکل این سامانه آن است که وسایل نقلیه به منظور ثبت سرعت می بایست در طول یک خط به صورت ثابت حرکت کنند تا سرعت آن ها به طور دقیق ثبت شود. از آنجایی که متاسفانه قانون رانندگی بین خطوط در کشور ما چندان رعایت نمی شود درصد خطای ثبت سرعت وسایل نقلیه در این سامانه بالا و غیر دقیق خواهد بود.

مزایای دوربین های کنترل تردد راهنمایی و رانندگی :

دوربین های راهنمایی و رانندگی روشی بسیار خلاقانه و کارآمد در زمینه سیستم های نظارتی به شمار می آید. احتمالا شما نیز در بخش های خبری تلویزیون، وضعیت گزارش ترافیک در خیابان ها و معابر شهری و بین شهری را مشاهده کرده اید. فیلم های دریافت شده ای که به صورت زنده گزارش ترافیک در سطح شهر را در اختیار شما قرار می دهند. با اینکه این دوربین ها به منظور اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی و نظارت بر ترافیک شهر مورد استفاده قرار می گیرند با این حال یکی از محصولات محبوب خانواده سیستم های نظارتی به شمار می روند. اما حضور دوربین های مداربسته در سطح شهر چه مزیتی دارد؟

  • کمک به مسافران

دوربین راهنمایی رانندگی معمولا در نقاط های پرتردد شهر از جمله آزادراه ها، بزرگراه ها و شریان های اصلی شهر قرار داده می شوند و تصاویر را به صورت زنده در اختیار رسانه ها از جمله رادیو و تلویزیون قرار می دهند. این رسانه ها، تصاویر دریافتی را در قالب گزارش های ترافیکی در اختیار مسافران قرار می دهند. این اطلاعات  می تواند به افرادی که قصد سفر دارند کمک شایانی کنند تا از این تصاویر به منظور اطلاع از بسته بودن جاده ها، هشدار ترافیک و … استفاده نمایند.

 

 

 

  • اطلاعات ارزشمند

دوربین راهنمایی رانندگی که به ترافیک روان در جاده ها و بزرگراه های کشور نظارت دارند غالبا توسط اداره حمل و نقل نگهداری می شوند. این دوربین ها علاوه بر نظارت مستمر جاده ها به منظور اطلاع از تصادف یا بسته شدن جاده، نقش بسزایی در تصمیم گیری در مورد وضعیت جاده ها، توسعه و ساخت جاده های بیش تر در آینده ایفا می کنند.

  • قانونمند کردن شهر

دوربین راهنمایی رانندگی که به ثبت سرعت غیر مجاز و تشخیص عبور از چراغ قرمز مورد استفاده قرار می گیرند در ثبت تخلفات راهنمایی و رانندگی و صدور قبوض جریمه بسیار موثر عمل می کنند.

  • تشویق افراد برای رانندگی ایمن

دوربین راهنمایی رانندگی که در تقاطع خیابان ها نصب می شوند می توانند به میزان موثری رانندگان را به رانندگی ایمن تشویق کرده و میزان تخلفات راهنمایی و رانندگی را به حداقل برساند.

با استناد به اطلاعات موجود در پایگاه داده پلیس راهنمایی و رانندگی تا کنون بیش از 2 میلیارد و 550 میلیون پلاک‌خوانی توسط این دوربین های هوشمند ثبت تخلف ثبت شده است که امکان دارد برخی از آن ها به صورت تکراری صورت گرفته باشد. تخلف های ثبت شده توسط دوربین راهنمایی رانندگی به سرعت در سیستم ثبت شده و به برای صدور جریمه به اداره اجرائیات پلیس ارجاع داده می شوند. در این مرحله مشخصات پلاک ثبت شده با اطلاعات موجود وسایل نقلیه تطبیق داده شده و جریمه مربوطه صادر خواهد شد.

عملکرد دوربین راهنمایی رانندگی در شب :

دوربین راهنمایی رانندگی کنترل سرعت در طول شب نیز قادر به فعالیت می باشند تا تخلف های راهنمایی و رانندگی را ثبت کند. برخلاف تصور، میزان تردد خودروها در جاده ها و خیابان ها  در طول شب به اندازه روز می باشد بنابراین اهمیت کنترل سرعت و ثبت تخلف های رانندگی در طول شب نیز اهمیت دارد. برای دوربین هایی که تخلف های رانندگی را ثبت می کنند روز یا شب بودن تفاوتی ندارد. این دستگاه ها توسط اپراتور و پلیس راهنمایی و رانندگی قادر هستند تا به صورت 24 ساعته تمامی تخلفات رانندگی در سطح شهر را ثبت و قبض جریمه صادر نمایند. جرایمی از قبیل پارک غیر مجاز، عبور از چراغ قرمز، سرعت و سبقت غیر مجاز و … همگی توسط دوربین راهنمایی رانندگی شناسایی می شود.

 

نرم افزار کنترل تردد بهسان

 

دوربین های ثبت تخلف می توانند در طول شب، رانندگان متخلف و خودروهای آن ها را شناسایی نموده و برای آن ها قبض جریمه صادر کند. به واسطه وجود این دوربین ها شاهد هستیم که میزان جرایم رانندگی از جمله سبقت و سرعت غیر مجاز، پارک و توقف غیر مجاز و عبور از چراغ قرمز به میزان چشمگیری کاهش یافته است. با این حال نمی توان این امر را انکار کرد که افراد زیادی هنوز اقدام به تخلف می نمایند و خطر بزرگی برای خود و اطرافیان رقم می زنند.

 

 

سخن آخر

دوربین راهنمایی و رانندگی تنها برای صدور قبض جریمه مورد استفاده قرار نمی گیرند بلکه دوربین ثبت تخلف یا دوربین راهنمایی رانندگی با نیت افزایش امنیت در جاده ها، کمک به شهروندان و تشویق افراد به رانندگی ایمن نصب شده و مورد استفاده قرار می گیرند و توانسته اند در این راه بسیار موفق عمل کنند. اما باید در نظر داشته باشید جریمه هیچگاه عامل بازدارنده کاملی برای این کار نخواهد بود بلکه باید قدم فراتر گذاشت و اقدام به فرهنگ سازی در میان مردم نمود به نوعی که شهروندان برای امنیت خود و عزیزان خود اقدام به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی نمایند.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *