همه چیز در ارتباط با پلاک خودرو

در گذشته برای گاری ها و درشکه ها پلاک هایی را قرار می دادند که تعدادی شماره بر روی آن ها وجود داشت. در آن زمان این کار توسط اداره بلدیه یعنی شهرداری انجام می شد. اولین خودرویی که در ایران پلاک شد در سال 1305 بود که هم زمان با ورود اولین ماشین به ایران بود. در سال 1308 قوانینی را برای پلاک های خودرو وضع نمودند که صاحبان ماشین دارای 5 پلاک می شدند، اسم کارخانه، آدرس صاحب خودرو، شماره عقب ماشین، شماره جلو ماشین و پلاک مالیات نام داشت. از سال 1308 تعداد ماشین هایی که وارد ایران می شد بسیار زیاد بودند به همین علت پلاک های ماشین را متشکل از نام شهر و چهار عدد نصب می کردند. در گذشته طرح پلاک ها متشکل از نام شهر و ارقام بود. با توجه به اینکه تعداد خودروها افزایش پیدا می کردند تصمیم گرفتند یک حروف را به نام شهرها اضافه کنند و بعد از آن اسم شهر را با عدد دو رقمی ترکیب نمودند.

از سال 1378 به بعد که پلاک های لیزی روی کار آمدند مسئولین تصمیم گرفتند که پلاک تمامی خودروها را یکسان نمایند، در نتیجه طرحی را برای تعویض تمامی خودروها در کشور ایجاد کردند تا جایی این کار پیش می رفت که مالکان خودرو مجبور بودند برچسب تعویض پلاک را دریافت نمایند و برای دریافت برچسب باید هزینه ای را پرداخت می کردند. علاوه بر پرداخت هزینه برچسب ها بر روی شیشه ماشین ها خسارت هایی را به وجود می آورد. اما این طرح ها را هیچ وقت اجرا نکردند. ماشین های موجود در طول روز تخلفاتی را انجام می دادند که گاهی اوقات خسارت های جبران ناپذیری را به وجود می آوردند. بعد ها برای ثبت تخلف های صورت گرفته از سوی رانندگان به سراغ نرم افزارهای پلاک خوان رفتند. این نرم افزارهای به خوبی می توانستند تصاویری را از تخلف رانندگان ثبت نام نمایند. قیمت نرم افزارهای پلاک خوان حرفه ای را می توانید با مراجعه به سایت های مختلف برآورد نمایید.

 

 در سال 1380 پلاک های ملی با ابعاد و طراحی های جدید روی کار آمدند این پلاک ها در نوع شماره گذاری منحصر به فرد بودند. تعویض پلاک در آن زمان مشکلاتی را به وجود آورد که باعث اختلاف میان نیروی انتظامی و  دیوان اداری شد این اختلاف ها دلیل بر سرگردانی مردم می شد. این مشکلات تا سال 1387 ادامه داشتند تا زمانی که رئیس مرکز شماره گذاری راهنمایی و رانندگی اعلام نمود که از بین خودروهای پلاک شده حدود یک میلیون از آن ها هنوز هم از پلاک های قدیمی استفاده می کنند حتی 500 پلاک دیگر که مربوط به دهه 40 و 50 بودند وجود خارجی نداشتند. در آن زمان هنگامی که پلاک را تعویض می نمودند عدد 2 رقمی نشان دهنده محلی بود که مالکان خودرو در آن جا زندگی می کردند و ماشین را در آن شهر خریداری کرده بودند.

تفاوتی که این پلاک ها با پلاک های دیگر داشتند این بود که متعلق به خودروها نبودند بلکه پلاک های موجود به مالکان خودرو تعلق داشتند و هنگام فروش خودرو مالک ماشین همچنان می توانست از پلاک خود استفاده نماید. این پلاک های طرح جدید تا 61 میلیون از وسایل حمل و نقل را پوشش می دادند. بعد از نصب پلاک ها به راحتی می توانستند از نرم افزارهایی استفاد کنند تا بتوانند متخلفین را پیدا کنند حتی استفاده از نرم افزارها می توانست برای پیدا کردن سارقان ماشین هم مفید باشد. بنابراین اداره راهنمایی و رانندگی درصدد این بود که نرم افزارهایی را برای خواندن پلاک خودرو خریداری نمایید. قیمت نرم افزار پلاک خوان حرفه ای با توجه به ویژگی هایی  که در دسترس قرار می دهند متغییر می باشند.

 

 

انواع پلاک ها

پلاک هایی که برای وسایل نقلیه در ایران در نظر گرفته اند شامل 11 نوع می شوند که برای خودروها و موتورسیکلت ها مورد استفاده قرار می گیرند و آن ها را در چهار رنگ به کار می برند. شماره گذاری خوردوها را به نحوی طراحی کرده اند که با استفاده از آن ها می توان اطلاعاتی مثل تاریخ صادر شدن پلاک، استان صادر کننده و … را پیدا کرد. انواع پلاک ها را در ادامه برای شما بیان خواهیم نمود.

پلاک خودروهای تاریخی

خودروهای قدیمی که در ایران وجود دارد دارای پلاک های تاریخی هستند این خودروها شامل خودروهای نفیس یعنی ماشین هایی که بیش از 50 سال از تولید آن ها گذشته باشد، خودروهای قدیمی یعنی ماشین هایی که 25 سال از تولید آن ها گذشته باشد و ماشین هایی که دارای بعد فرهنگی هستند. پلاک این ماشین ها مستطیل شکل است و اندازهآن ها با دیگر پلاک ها تفاوت دارد این پلاک ها به صورت استاندارد آمریکایی هستند و به سه قسمت تقسیم می شوند که در مستطیل بالا کلمه تاریخی را قرار داده اند و در پایین شماره پلاک قرار دارد و در سمت چپ پرچم ایران را با یک نوار آبی رنگ قرار داده اند که در زیر آن عکس یک مکان تاریخی را حک کرده اند.

پلاک های ملی

این پلاک ها برای ماشین های شخصی مورد استفاده قرار می گیرد که به شکل مستطیل هستند و اعداد آن از چپ به راست خوانده می شود. کاراکترهای این پلاک از یک عدد دو رقمی، یکی از حروف الفبا و عدد سه رقمی تشکیل شده است و در انتهای پلاک عدد دو رقمی دیگری قرار دارد که نشان دهنده محل صدور پلاک می باشد. پلاک های شخصی را با حروف و اعداد مشکی در یک پس زمینه سفید خواهند نوشت و در سمت راست یک نوار آبی رنگ را قرار داده اند که در آن پرچم ایران مشخص می باشد.

 

پلاک های گذر موقت

این نوع از پلاک ها را برای ماشین هایی در نظر گرفته اند که از مناطق آزاد یا خارج از کشور وارد ایران می شوند و برای این نوع پلاک ها مهلت محدودی در نظر می گیرند. در پلاک های گذر موقت از حرف گ استفاده می کنند و تاریخی را که در کادر مربعی شکلی در سمت چپ نوشته اند.

پلاک تاکسی

برای تاکسی ها در ایران پلاک مخصوصی را طراحی کرده اند که فقط ناوگان تاکسی رانی می تواند از آن استفاده کنند. از لحاظ شکلی این پلاک ها دقیقا مانند پلاک ماشین های شخصی هستند، اما پس زمینه آن ها زرد می باشد  و حرفی که در آن ها به کار گرفته می شود ت می باشد و کلمه TAXI را هم در بالای حرف ت قرار داده اند کدی که برای صدور پلاک در نظ گرفته اند مربوط به منطقه ای می شود که در آن جا انجام وظیفه می کند.

پلاک خودورهای عمومی

پلاک ملی خودروهای عمومی به ماشین های حمل و نقلی تعلق دارند مثل وانت بارها، کامیون ها، تریلی ها، اتوبوس،  مینی بوس و … که همگی در حیطه حمل و نقل مشغول به کار هستند. این پلاک هم مانند دیگر پلاک ها مستطیلی است و اعداد آن با رنگ مشکی بر روی پس زمینه زرد نوشته می شود در این نوع از پلا ک ها حرف ع را قرار می دهند که به معنی عمومی می باشد.

 

پلاک دولتی و نظامی و سیاسی

پلاک های دولتی را با رنگ سفید در پس زمینه قرمز می نویسند که متعلق به اشخاص دولتی می باشد و حرف الف را برای آن ها در نظر می گیرند. پلاک های نظامی به نیروهای انتظامی (پ)، سپاه (ث)، وزارت دفاع (ز) ، ارتش (ش) و ستاد کل فرماندهی نیروهای مسلح (ف) تعلق دارد. پلاک های سیاسی به سفارت ها تعلق دارد و تنها کارمندان سفارت از این پلاک برخوردار هستند حرف های استفاده شده برای این پلاک ها D یعنی دیپلمات و S یعنی سفارت خانه می باشد.

تمامی این پلاک ها در کشو ایران اگر از تخلفی برخوردار شوند به وسیله دوربین های پلاک خوان یا نرم افزارهای پلاک خوان ثبت خواهند شدند، اداره راهنمایی و رانندگی با نصب دوربین پلاک خوان و استفاده از نرم افزارهای پلاک خوان به راحتی می تواند تخلفات صورت گرفته را شناسایی نمایید. برای اینکه بتوانید تصویر مناسبی از پلاک ها در اختیار داشته باشید باید یک نرم افزار حرفه ای پلاک خوان را در اختیار داشته باشید. قیمت نرم افزار پلاک خوان حرفه ای را می توان بر اساس الگوریتم هایی که مد نظر دارید بسنجید.

پلاک مناطق آزاد تجاری

در سال 1396 پلیس راه پلاک های جدید را برای منطقه آزاد تجاری طراحی نمود  که قصد آن یکسان سازی پلاک تمامی مناطق آزاد تجاری بود و اینکه کدی را به صورت عدد علاوه بر  درج نام  و لگو در سمت راست پلاک قرار داده است. این پلاک به سه قسمت تقسیم می شود در بالا اعداد را به صورت فارسی نگارش کرده اند و در پایین به صورت لاتین نوشته اند. نحوه قرار دادن اعداد به این صورت است که به عنوان مثال کد 11 را برای خودروهای شخصی پلاک سفید منطقه قشم و کد 12 را برای تاکسی های عمومی منطقه قشم انتخاب نموده اند، بنابراین آن ها را با پلاک ملی اشتباه نگیرید. در سمت راست این پلاک  ها نام شهر را با لوگوی خاصی قرار می دهند که مشخص شود هرماشین متعلق به کدام یک از مناطق آزاد تجاری می باشد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 16 =