نحوه شماره گذاری پلاک خودرو

نحوه شماره گذاری پلاک خودرو

قدمت شماره گذاری پلاک خودرو به سال 1305 بر می گردد یعنی زمانی که اولین خودرو وارد ایران شد. در آن زمان قوانین برای نحوه شماره گذاری پلاک خودروهای وجود داشت که بر اساس آن هر خودرو دارای 5 پلاک بود که شامل: آدرس صاحبین خودرو، آدرس کارخانه، شماره پلاک جلوی ماشین، شماره پلاک عقب ماشین و پلاک مالیات می شد. این روال ادامه داشت تا زمانی که در سال 1308 تعداد خودروهای موجود زیاد تر شدند در این هنگام شماره گذاری پلاک خودرو ها را بر اساس اسم شهر تعیین می کردند. با افزایش ماشین ها در سال 1378 زمانی که پلاک های لیزری روی کار آمدند دستور یکپارچه سازی پلاک خودروها را صادر نمودند، اما نتوانستند این کار را انجام دهند. در سال 1380 طرح ملی شدن پلاک ها را به تصویب رساندند و در پی این قانون تمامی خودروهای موجود باید از پلاک ملی استفاده می کردند. اما اختلافاتی بین نیروی انتظامی و دیوان عدالت اداری به وجود آمد که باعث سردرگمی مردم شده بود. در نهایت تمامی ماشین ها از پلاکی یکپارچه برای ملی شدن پلاک ها استفاده نمودند. این مدل پلاک ها جهت پلاک خوانی سازگاری بیشتری دارند.

مراحل شماره گذاری اینترنتی خودرو

برای شماره گذاری اینترنتی خودرو مراحلی را باید انجام داد که در ادامه مطالب آن ها را بیان خواهیم نمود:

در مرحله اول باید خریدار و فروشنده هر دو به دفاتر پلیس +10 مراجعه نمایند. در این جا اگر شخص فروشنده به هر علتی حضور نداشته باشد می تواند وکالتی را به خریدار بدهد که کارهای انتقال سند را انجام دهد. نقل و انتقالات اینترنتی برای تمامی خودروها به صورت اینترنتی قابل انجام است.

در مرحله دوم مدارک احراز هویت و سکونت را در مراکز پلیس +10 باید ثبت نمایید. مدارکی که مورد نیاز می باشد شامل: کارت ملی، شناسنامه و آدرس محل سکونت می شود. اگر در هر صورتی ادرس مالک خودرو تغییر کند می تواند برای تغییر آن به دفاتر پلیس +10 مراجعه نماید.

مرحله بعدی که شال حال فروشنده می شود باید مدارک را در سایت اینترنتی شماره گذاری خودرو بارگذاری نماید. برای این کار می توانید به سایت های مورد نظر مراجعه نمایید و با استفاده از یک رمز یکبار مصرفی که در اختیار شما قرار داده می شود به راحتی می توانید برای فروش خودرو ثبت نام کنید. بعد از وارد شدن به سایت قادر خواهید بود به قسمت نقل و انتقالات مراجعه نمایید، سپس مدارک مورد نیاز توسط فروشنده بارگذاری می شود و جریمه ها و خلافی های ماشین را به صورت آنلاین پرداخت می نماید. خلافی های خودرو با تمامی دوربین های پلاک خوان خودرو و نرم افزار پلاک خوان ثبت خواهند شد. در نهایت معاینه فنی معتبر و بیمه شخص ثالث معتبر را باید به سایت معرفی نمایید.

در مرحله بعدی باید خریدار اطلاعات وارد شده را تایید نماید. بعد از اینکه مراحل ثبت نام از طرف فروشنده به اتمام رسید پیامکی به شخص خریدار ارسال می شود. خریدار می تواند به سایت مورد نظر مراجعه نمایید و با استفاده از رمز یکبار مصرف ثبت نام را تکمیل نماید. شخصی که قرار است ماشین مورد معامله را خریداری نمایید در این جا می تواند خودرو را مشاهده کند و  آمار تصادفات و خسارات خودرو برای وی بارگذاری خواهد شد. در آخر با مشاهده پلاک های آزاد یکی از آن ها را انتخاب می نماید و تایید نهایی را انجام خواهد داد.

مراحل بعدی کار زمان مراجعه حضوری به مراکز تعویض پلاک را مشخص می نماید. در این جا زمانی که خریدار ثبت نام را تایید کند به صفحه نوبت دهی اینترنتی وارد می شود و شهر مرکز تعویض پلاک را مشخص می کند سپس روز و ساعت مراجعه را تعیین خواهد کرد. برای تعویض پلاک باید هر دو طرف معامله حضور داشته باشند. در این جا کارت شناسایی خریدار و فروشنده باید ارائه شود، همچنین ارائه سند مالکیت و کارت خودرو الزامی می باشد. سپس به باجه اصالت، خودرو بعد از آن به باجه مدیر فنی مراجعه می شود. در نهایت هزینه شماره گذاری ماشین به وسیله خریدار پرداخت خواهد شد و کارت و سند قبلی را به وی تحویل خواهند داد. در پایان کار سند جدید را صادر خواهند کرد و برای تحویل ماشین باید کار فک و تعویض پلاک انجام گیرد.

لازم به ذکر است که بگوییم ماشین هایی که ممنوعیت قضایی دارند و دستور توقیف آن ها صادر شده است تا زمانی که این دستور لغو شود نمی توانند خدمات تعویض پلاک و شماره گذاری را دریافت نمایند. از طرفی هم ماشین هایی که از سوی مراجعه قضایی و دیگر سازمان ها ممنوعیت انجام خدمات برای آن ها صادر شده است نمی توانند شماره گذاری پلاک را انجام دهند. نکته دیگر اینکه اگر فردی ممنوع المعامله باشد و نتواند هیچ گونه معامله ای را انجام دهد قادر نخواهد بود شماره گذاری پلاک ماشینی را انجام دهند. کسانی که کارت خودروی خود را گم کرده باشند باید به مراکز شماره گذاری پلاک مراجعه نمایند . در آن جا فرم هایی را پر نمایند و خودروی فرد را مورد بازرسی قرار می دهند و در ادامه کارت جدید را برای وی صادر خواهند کرد.

انواع شماره گذاری خودروها

تمامی خودروهایی که مورد استفاده قرار می گیرند چه خودروهای شخصی، چه خودروهای وارداتی، دولتی و … همگی باید دارای پلاک ملی باشند پلاکی که به راحتی توسط دوربین پلاک خوان و نرم افزار پلاک خوان قابل ثبت باشند. در ادامه مطلب انواع شماره گذاری خودروها را بیان خواهیم نمود.

شماره گذاری ماشین های مزایده ای

خودروهایی که برای مزایده قرار داده می شوند اگر شماره گذاری نشده باشند باید مدارک فروش کارخانه تولید آن برای خودروهای داخلی و مدارک گمرکی برای خودروهای وارداتی ارائه شود.  خودروهایی که برای مزایده مورد استفاده قرار می گیرند نباید فرسوده شده باشند و سنی را برای فرسودگی آنها در نظر گرفته شده است که شامل موارد زیر می وشد:

ماشین های سواری شخصی: 20 سال

کامیون، کشنه و کامیونت:25 سال

اتوبوس و مینی بوس:15 سال

موتورسیکلت: 10 سال

اتوبوس شهری: 10 سال

سواری تاکسی: 10 سال

وانت و سواری های پلاک شخصی:20 سال

برای شماره گذاری خودروها مدارکی باید ارائه شود که شامل: بیمه شخص ثالث، کاردکس تنظیم شده به وسیله مزایده، پرداخت هزینه دریافت پلاک و مدارک احراز هویت و سکونت می شود.

شماره گذاری ماشین های وارداتی

خودروهایی که از خارج از کشور وارد ایران می شوند باید دارای شماره پلاک باشند از طرفی هم نکاتی وجود دارد که هنگام وارد نمودن ماشین های وارداتی باید رعایت شود. وارد نمودن ماشین های سواری که از تاریخ تولید آن ها 1 سال گذشته باشد ممنوع می باشد، وارد نمودن کامیون، اتوبوس و شاسی های متحرک که 2 سال از تاریخ تولید آن ها گذشته باشد ممنوع است. زمانی که خودروها را شماره گذاری می کنید باید مالک یا وکیل قانونی به همراه ماشین در مراکز شماره گذاری حضور داشته باشند. اگر ماشین را به وسیله شرکت های مجاز وارد کرده باشند باید کاردکس خودرو را ارائه دهند. مدارک ترخیص از گمرک، پرداخت عوارض، مالیات و دارایی، پرداخت هزینه دریافت پلاک خودرو و مدارک احراز هویت باید در مراکز شماره گذاری پلاک ارائه شوند.

شماره گذاری ماشین های کلاسیک

کسانی که دارای ماشین های کلاسیک هستند باید به مراکز اتومبیل رانی و کانون جهانگرد مراجعه نمایند تا کلاسیک بودن خودروی آنها ثبت شود. برای ماشین های کلاسیکی که وارداتی هستند نیازی به ارائه سند کارخانه نیست تنها ثبت مشخصات ماشین در سامانه احراز هویت کافی می باشد. اگر سند خودرو را در دست نداشته باشید باید مفقود شدن آن را اعلام نمایید و تعهد دهید در صورتی که سند را پیدا کنید آن را برگردانید. ماشین های تاریخی شامل خودروهای نفیس که 50 سال از تاریخ تولید آن ها گذشته است، خودروهای ویژه که به شخصیت های معروف تعلق دارد. خودروهای قدیمی که 25 سال از تولید آن ها گذشته است.

در رابطه با خودروهای کلاسیک مواردی وجود دارد که  شایان ذکر می باشد. رفت و آمد با ماشین های کلاسیک ممنوع می باشد و در صورت تخلف با دوربین های پلاک خوان خودرو شناسایی شده و جریمه می شوند مگر اینکه مجوز پلیس را در دست داشته باشید.استفاده از ماشین های کلاسیک به عنوان ماشین عروس و … ممنوع می باشد. برای شماره گذاری ماشین های کلاسیک مدارکی مورد نیاز است که شامل: سند فروش کارخانه، سند مالکیت خودرو، استعلام خلافی، بیمه شخص ثالث، برگه معاینه فنی معتبر، مدارک تایید شده به وسیله کانون جهانگردی و مدارک احراز هویت می شود.

شماره گذاری خودروی معلولان

افراد معلول یا جانبازی که از خودرو استفاده می کنند باید ماشین های خود را به پلاک ویژه معلولین مجهز کنند برای این کار باید مشخصات فرد معلول توسط پلیس فاوا در سامانه شماره گذاری ثبت گردد. جانبازان بالای 50 درصد باید به بنیاد امور ایثارگران مراجعه نمایند. معلولان ذهنی نمی تواند پلاک دریافت نمایند بنابراین برای دریافت پلاک باید پدر و مادر وی توسط بهزیستی معرفی شود. معلولان و جانبازان تنها می توانند از خودروهای سواری استفاده کنند.

برای شماره گذاری پلاک ماشین معلول ها به مدارکی نیاز است که شامل: معرفی نامه سازمان امور ایثارگران یا بهزیستی، تکمیل فرم تعهد به وسیله فرد معلول، کارت معتبر جانبازان، کارت معلولیت، سند مالکیت که به نام فرد متقاضی باشد. برگه تسویه حساب هزینه های دولتی برای ماشین های وارداتی، پروانه گمرکی برای ماشین های وارداتی، پرداخت هزینه تعویض پلاک خودرو و مدارک احراز هویت و آدرس محل سکونت می شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *