شرایط تعویض پلاک

امروزه ماشین ها به عنوان کالای سرمایه ای خانواده ها نقش پر رنگی را ایفا می کنند، بنابراین نقل و انتقال و تعویض پلاک خودروها از موارد مهمی به شمار می ورد. آگاهی از مراحل خرید ماشین و شرایط تعویض پلاک می تواند به افراد در انجام معاملات کمک زیادی کند. نقل و انتقال ماشین ها در سه مرحله انجام می شود. تنظیم قرار داد یا همان قولنامه، مراجعه به مراکز تعویض پلاک و مراجعه به دفتر اسناد رسمی از مراحل نقل و انتقالات خودروها می باشد. برای  تعویض پلاک شرایطی را قرار داده اند که در ادامه مطالب آن را بیان خواهیم نمود.

مراحل تعویض پلاک

تعویض پلاک خودرو از مراحلی می باشد که هر دو طرف معامله با آن سر و کار دارند. یکی از هدف هایی که برای تغییر پلاک در نظر گرفته می شود دسترسی سریع به نشانی مالک خودرو می باشد. برای انجام این کار باید مدارکی را به مراکز تعویض پلاک ارائه داد.  بعد از اینکه قرار داد بین فروشنده و خریدار انجام گرفت دو طرف معامله بری تعویض پلاک باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه نمایند و با تحویل مدارک مورد نیاز اقدام به فک پلاک خودروی خود نمایند. در نهایت پلاک جدید خودرو را که به نام مالک جدید خودرو می باشد بر روی ماشین نصب می کنند. برای تعویض پلاک مراحل مختلفی در نظر گرفته شده است که همه موارد را به خوبی باید انجام داد. هنگام تعویض پلاک با استفاده از نرم افزارهایی که در اختیار راهنمایی و رانندگی قرار دارد می توان از تمامی جرائم و تخلفات ماشین آگاه شد. نرم افزار پلاک خوان بهسان اندیش در نوع خود بی نظیرمی باشد.

اولین کاری که برای تعویض پلاک باید انجام دهید این می باشد که با مراجعه به اینترنت یک مرکز تعویض پلاک معتبر را بیابید، البته این بدین معنی نمی باشد که مراکز غیر معتبر هم وجود دارد، اما برای اطمینان خاطر بهتر است از طریق اینترنت آدرس مراکز تعویض پلاک را بیابید. از بین آن ها مراکزی را انتخاب نمایید که دارای مراجعه کنندگان کمتری باشند، چرا که کار شما را سریع تر انجام خواهند داد.

دومین مرحله ارائه مدارک می باشد. برای ارائه مدارک باید  فروشنده و خریدار خودرو مدارک مورد نیاز را به مراکز تعویض پلاک ببرند، این مدارک برای طرفین معامله باهم تفاوت دارد.

مدارک تعویض پلاک فروشنده: اصل کارت شناسایی ماشین، اصل سند فروش کارخانه سازنده در صورت داخلی بودن ماشین، اصل سند مالکیت ماشین که توسط ناجا صادر شده باشد، اصل شناسنامه جدید و کارت ملی فروشنده، اصل برگه معاینه فنی معتبر خودرو، اصل بیمه شخص ثالث.

مدارک تعویض پلاک برای خریدار خودرو: شناسنامه و کارت ملی خریدار یا نماینده قانونی، حضور خریدار در مراکز تعویض پلاک، مدارک احراز هویت  سکونت و در دست داشتن قبض برق یا تلفن.

کار بعدی که در این جا باید انجام شود این است که پلاک خودرو را فک نمایید. فک پلاک خودرو یعنی پلاک قدیم را بردارید و پلاک جدید را که به نام مالک جدید خودرو است بر روی ماشین نصب کنید. در صورتی که فرد فروشنده به همراه شما باشد می توانید تمامی مراحل نقل و انتقال برگ سبز و تعویض پلاک ماشین را انجام دهید.

در مرحله بعد باید برای تحویل پلاک و بازرسی ماشین اقدام نمایید. در اینجا بازرسان و کارشناسان با توجه به مواردی که در قرار داد قید شده است شماره شاسی و وضعیت آن را مورد بررسی قرار می دهند. بعد از اینکه تاییدیه بازرسان را دریافت کردید می توانید برای دریافت پلاک جدید اقدام نمایید.

در مرحله پنجم باید برای دریافت پلاک جدید اقدامات لازم را انجام دهید و یک ساعت باید منتظر دریافت پلاک جدید بمایند، اما اگر از قبل پلاکی را داشته باشید که فک شده باشد و آزاد باشد نیازی نیست منتظر بمانید، چرا که راهنمایی و رانندگی پلاک های فک شده را برای مدت دو سال نگهداری خواهد کرد و شما قادر خواهید بود از آن پلاک ها استفاده نمایید. در این مرحله ممکن است پلاک فک شده در مرکزی دیگر باشد، بنابراین می توانید مدارک خود را پس بگیرید و به آن مرکز مراجعه نمایید واگر هم هزینه تعویض پلاک را پرداخته کرده اید مشکلی وجود نخواهد داشت، مرکز مورد نظر درخواست می کند که پلاک شما را ارسال نمایند.

در نهایت کار شما به اتمام می رسد با برگه ای که برای ورود به پارکینگ به شما داده می شود می توانید به همراه یک مامور به  آن جا مراجعه کرده و پلاک ماشین خود را نصب نمایید.

مدارک احراز سکونت تعویض پلاک

زمانی که به مراکز تعویض پلاک مراجعه می کنید باید مدارکی را ارائه دهید که محل سکونت شما را تایید نماید، این مدارک را در قالب 10 مورد می توانید تهیه نمایید و صحت و درستی آن ها را با مهر تایید سازمان های مختلف نشان دهید.

  • برای تعویض پلاک مدارک احراز سکونت نیاز می باشد که با ارائه دادن هر کدام از آن ها می توانید محل سکونت خود را تایید نمایید.
  • سند اجاره خانه های مسکونی که به نام مالک وسیله نقلیه باشد و دارای تاییدیه از سوی سازمان املاک و مستغلات کشور است.
  • سند مالکیت خانه های مسکونی و جواز های کسب معتبر به همراه یک فیش آب یا برق که مربوط به آدرس محل سکونت باشد.
  • در صورتی که مالک در خانه والدین سکونت داشته باشد باید سند ملک را که به نام پدر یا مادر باشد ارائه دهد.
  • گواهی اشتغال به تحصیل با ذکر محل سکونت والدین که توسط آموزش و پرورش تایید شده باشد.
  • فروش نامه خانه های مسکونی که به زمین های اوقافی یا روستایی تعلق دارد و به تایید شورای اسلامی رسیده باشد.
  • اصل فیش آب، برق، گاز یا تلفن
  • معرفی نامه از محل خدمت با ذکر آدرس محل سکونت که به وسیله واحد های اداری مربوطه تایید شده است.
  • نامه رسمی از ادارات عشایر و سازمان جهاد سازندگی.
  • سازمان ها وشرکت ها: در صورتی که شخصی در سازمانی مشغول به کار است. برای احراز هویت خود باید مدرکی را ارائه دهید. این مدرک می تواند قبضی از شرکت یا سازمان مورد نظر دریافت نمایید و آن را با مهر تایید سازمان در اختیار مراکز تعویض پلاک خودرو دهید.

مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک ماشین های وارداتی

زمانی که قصد داشته باشید ماشین های وارداتی را تعویض پلاک کنید باید مدارکی را که مورد نیاز است به مراکز تعویض پلاک تحویل دهید. هنگام تعویض پلاک باید مالک یا فروشنده ماشین که وسیله نقلیه را هم همراه دارد حضور داشته باشد. اصل کارت شناسایی و کارت ملی و شناسنامه صاحب خودرو یا نمایند وی. تحویل اصل سند وسیله نقلیه که شامل مدارک گمرکی می شود. بررسی اسناد ماشین به وسیله کارشناسان و بازرسان. ارائه فیش پرداخت هزینه تعویض پلاک از مدارک مورد نیاز می باشد. بعد از تحویل دادن مدارک از ماشین بازدید به عمل می آید و طبق مشخصاتی که در کاردکس ذکر شده است اصلت کالا را تایید می نمایند سپس برای فک و تعویض پلاک می توانید به انبار مراجعه نمایید و پلاک جدید خود را دریافت نمایید.

نکات مورد نیاز برای تعویض پلاک

در صورتی که خریدار و فروشنده نتوانند به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند قادر خواهند بود نماینده ای را به جای خود تعیین کنند و وکالت نامه انجام تمامی کارها را به وی بسپارند. در این جا اگر فروشنده قادر نباشد برای تعویض پلاک مراجعه نماید می تواند وکالتی را تنظیم نماید و به خریدار تحویل دهد تا کارهای  مربوطه را انجام دهد، اما اگر بعد از گذشت مدتی متوجه شد که خریدار کارهای تعویض پلاک را انجام نداده و در سطح شهر تردد دارد می تواند به دادگاه مراجعه کند و خواستار توقیف خودرو شود. اداره راهنمایی و رانندگی با در اختیار داشتن پلاک خوان خودرو می تواند برای توقف این ماشین ها اقدام نماید. پلاک خوان بهسان اندیش یکی از بهترین نرم افزارها و دوربین های پلاک خوان را ارائه خواهد داد.

نکته ای که هنگام مراجعه به مراکز تعویض پلاک باید در نظر داشته باشید این است که باید کارت بانکی را به همراه داشته باشید، چرا که در پیشرفت سریع کارها کمک زیادی خواهد کرد هرچند این روزها تمامی پرداخت ها را با کارت بانکی انجام خواهند داد. برای اینکه کارهای خود را هرچه سریع تر انجام دهید می توانید به دفاتر رسمی که در مراکز تعویض پلاک قرار دارند مراجعه نمایید، چرا که آن ها تخفیفاتی را هم برای شما اعمال خواهند کرد.

زمانی که به مراکز تعویض پلاک مراجعه می کنید ممکن است با کسانی رو به رو شوید که ادعا دارند می توانند پلاک های رند را برای شما خریدار نمایند و کارهای شما را سریع تر انجام دهند، اما به هیچ وجه به این افراد اطمینان نکنید. با تعویض پلاک می توانید تمام اطلاعات خود را در اختیار پلیس قرار دهید  و با انجام این کار خود را از لحاظ قانونی مالک ماشین می دانید.  تعویض پلاک امری ضروری است، چرا که اگر از پلاکی استفاده کنید که متعلق به صاحب قبلی ماشین باشد، تمامی جرائمی که ممکن است  انجام داده باشد، بر عهده شما خواهد بود و جرائم وی را حمل خواهید کرد. از طرفی هم این کار برای فرد فروشنده بسیار مهم واقع می شود، زیرا ممکن است خریدار تخلفاتی را انجام دهد و این تخلفات به اسم وی ثبت خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 13 =