باسکول چیست؟

باسکول چیست؟

باسکول یک ترازوی وسایل نقلیه سنگین است که مخصوص توزین کامیون ها، تریلرها و وسایل نقلیه سنگین و به طور کلی جهت توزین اجسام حجیم و سنگین طراحی شده است. باسکول ها روی یک سطح بتنی سوار شده اند و دارای یک مانیتور الکترونیکی یا دیجیتالی هستند که وزن کل وسیله نقلیه را نشان می دهد.انواع مختلف باسکول در اندازه ها و مدل های مختلف برای اهداف مختلف ساخته شده است. قابلیت نصب باسکول ها به آنها امکان می دهد تا در محیط های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات کامل و جامعی در مورد باسکول ارائه دهیم.باسکول در زبان های مختلف با نام های truck scale، railroad scale و weighbridge شناخته می شود. اجزاء اصلی آن عبارتند از: پلتفرم، شاخص یا نمایشگر وزن و لودسل (حسگر وزن) که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

شاخص یا نمایشگر وزن (weight indicator) چیست؟

شاخص ها که همچنین به عنوان نمایشگرهای وزن شناخته می شوند، مغز هرگونه عملکرد توزین هستند. شاخص های وزن علاوه بر نمایش داده های وزن بر روی صفحه ای شفاف و خوانا، داده ها را جمع آوری کرده و با آنها ارتباط برقرار می کنند که می تواند دقت را بهبود بخشد و خروجی را بهینه کند. شاخص های وزن را می توان با طیف وسیعی از ترازوها جفت کرد و یک سیستم توزین کامل ایجاد کرد.

 لودسل (load cell) چیست؟

لودسل قسمت جدایی ناپذیر هر ترازو می باشد و وظیفه اندازه گیری وزن یا نیروی وارده را بر عهده دارد. لودسل نیروی بار را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می کند که این سیگنال سپس توسط یک نمایشگر وزن خوانده و نمایش داده می شود. لودسل ها یا سلولهای بار در ابعاد، شکلها و ظرفیتهای مختلف متناسب با سیستمها و کاربردهای مختلف توزین وجود دارند.

تاریخچه باسکول

تاریخچه باسکول ها یا همان ترازوهای کامیون با صنعتی شدن و به دنبال آن افزایش جریان حمل بار و کالاهای سنگین آغاز می شود.در اواسط دهه 1750، اولین ترازوهای های آونگ ظاهر شدند و با گذشت زمان و با پیشرفت های مهندسی دقت بیشتری در ساخت آنها بدست آمد.کالاها با دست روی ترازو قرار می گرفتند و این کار تا قرن هجدهم کاملا در حال انجام بود. از آنجا که این کار به صورت دستی بود، کالاهای با وزن بیش از 500 کیلوگرم (وزن یک کانتینر معمولی در آن زمان) توزین نمیشد.از اواسط قرن بیستم دستگاه های توزین مکانیکی به تدریج با ترازوهای الکترونیکی و ترکیبی جایگزین می شوند. سلولهای بار بر اساس فشار سنجها (SG) در حال رواج بیشتری هستند و در واقع از اواسط دهه 1990 پایه فنی باسکول ها بوده اند.اکنون شرکت ها از راه حل های نرم افزاری باسکول و نرم افزار مدیریت توزین برای اتوماسیون باسکول و فرایندهای توزین خود استفاده می کنند.

انواع باسکول ها

سازندگان باسکول برای مشتریان خود انواع مختلفی از نوع الکترونیکی گودال (electronic pit type) یا الکترونیکی بدون گودال (electronic pit less type)، نوع دیجیتال گودال (digital pit type) یا دیجیتال بدون گودال (digital pit less type)، باسکول ریلی (rail weighbridge)، باسکول قابل حمل (portable weighbridge)، باسکول RCC، باسکول های مکانیکی و غیره را دارند.

وظیفه اصلی باسکول توزین کل بارهای کامیون است جایی که بار می تواند در زمان جابجایی از یک مکان به مکان دیگر وزن شود. یک وسیله نقلیه دو بار توزین می شود، یکبار همراه با کالا و یکبار خالی تا وزن خالص بار محاسبه شود.باسکول می تواند به صورت گودالی یا روی سطح نصب شود. انواع نصب شده روی سطح بدون مشکل قابل تنظیم بوده و برای تمیز کردن و نگهداری به راحتی در دسترس هستند. با این حال، آنها بیشتر از انواعی که با سطح زمین فاصله دارند،مستعد آسیب هستند که به طور کلی آنها را به ترازوی انتخابی برای استفاده طولانی مدت در محل کارخانه تبدیل می کند.

  1. باسکول کامپیوتری : از انواع متداول امروزی است. بسیاری از باسکول ها اکنون به یک کامپیوتر شخصی متصل شده اند که دارای نرم افزار باسکول بوده که قادر به چاپ قبض و ارائه گزارش است.سیستم اتوماسیون با ارائه یک راه حل سریع، دقیق و کاملا بدون سرنشین باعث افزایش خروجی و کاهش هزینه های بهره برداری می شود. سیستم باسکول تمام اتوماتیک و نرم افزار باسکول سرعت کار را بسیار سریعتر کرده و از عدم دقت به دلیل وزن ناپایدار جلوگیری می کند.
  2. باسکول مکانیکی :  به عنوان ترازوی آنالوگ نیز شناخته می شود، دستگاههایی هستند که جهت توزین مورد استفاده قرار می گیرند و برای کارکرد آنها نیازی به منبع تغذیه نیست. بیشتر ترازوها در بخش های تولید مواد غذایی مکانیکی هستند که معمولا از یک پایه، یک سکو، یک فنر و یک صفحه نمایش تشکیل می شوند. روش کار باسکول مکانیکی به این صورت است که از فنر برای اندازه گیری وزن استفاده می کند و در واقع وزن را با کمک کشش فنر اندازه گیری می کند.

کدام یک از باسکول های مکانیکی یا دیجیتال مناسب هستند؟

دو نوع باسکول تجاری که معمولا مورد استفاده قرار می گیرند به دو دسته مکانیکی و دیجیتالی تقسیم می شوند. در این قسمت به مقایسه باسکول مکانیکی با دیجیتال می پردازیم.

 

 

 

مزایای استفاده از باسکول مکانیکی چیست؟

اولین مزیت عمده استفاده از باسکول مکانیکی این است که برای عملکرد به منبع انرژی نیاز ندارد. در اکثر شرایط و در هر زمانی از یک باسکول مکانیکی کاملا کاربردی می توان استفاده کرد. برای استفاده از این ترازو کافی است مواردی را که می خواهید وزن کنید روی سکو قرار دهید و وزن را از صفحه نمایش بگیرید.علاوه بر سهولت دسترسی به اکثر این وسایل توزین، طراحی مقاوم و ساخت مستحکم آنها گزینه توزین همه کاره را ایجاد می کند.همچنین انواع مکانیکی برای کارگران و کاربرانی که با روش های کالیبراسیون خیلی آشنا نیستند، مفید است. بسیاری از باسکول های مکانیکی می توانند با چرخاندن یک دکمه متصل به فنر درون دستگاه دوباره کالیبره شوند. اگر یک باسکول مکانیکی حتی برای مدت زیادی خاموش باشد، اکثر افرادی که دانش کمی در مورد نحوه کارکرد باسکول دارند، می توانند آن را در چند ثانیه کالیبره کنند.

باسکول دیجیتال چیست؟

باسکول های دیجیتالی برخلاف انواع مکانیکی برای عملکرد خود به منبع انرژی نیاز دارند. برخی از آنها با باتری کار می کنند، اما سایر گزینه های پیشرفته باید به پریز برق وصل شوند. باسکول های دیجیتال به طیف گسترده ای از برنامه های نرم افزاری مجهز هستند و می توانند برای عملکردهای زیادی مورد استفاده قرار گیرند. این گزینه ها بر اساس نیاز خریدار می توانند ساده یا پیچیده باشند و بسیاری از صنایع می توانند از آنها برای اهداف مختلف استفاده کنند.

 

انواع و کاربرد باسکول دیجیتال

علیرغم این واقعیت که باسکول های دیجیتال برای عملکرد باید به منبع تغذیه متصل شوند، در کل دستگاه های توزین فوق العاده پویایی هستند و بیشتر آنها به سخت افزار توزین پیشرفته تری نسبت به نوع مکانیکی متوسط مجهز هستند. ترازوهای دیجیتال به دلیل سخت افزار پیشرفته، قرائت بسیار دقیق و قابل اطمینان را ارائه می دهند.بیشتر آنها را می توان جهت قرائت واحدهای متغیر اندازه گیری (پوند، کیلوگرم، گرم و غیره) برنامه ریزی کرد و بسیاری می توانند واحدهای اندازه گیری کوچکتر را نیز اندازه گیری کنند که هیچ باسکول مکانیکی نمی تواند آنها را ثبت کند.این وسایل توزین دیجیتال علاوه بر ارائه اندازه گیری های قابل اعتماد و دقیق به رابط های کاربری روشن مجهز هستند که امکان قرائت آسان را ایجاد می کند. البته کاربران هنوز هم می توانند اشتباه کنند و انواع دیجیتالی پیشرفته تر اغلب دکمه ها و عملکردهای بیشتری دارند.

اما اگر آنها به درستی استفاده شوند، حدس و گمان را از اندازه گیری کاملا حذف می کنند.اکثر انواع باسکول های دیجیتال سبک و بسیار متحرک هستند. متاسفانه آنها به اندازه نوع مکانیکی سنتی محکم نیستند. با این اوصاف، بسیاری از باسکول های دیجیتال با ضمانت ارائه می شوند و بیشتر آنها به اندازه کافی قوی هستند تا بتوانند درجه سایش روزانه را حفظ کنند.و نهایتا اینکه بسیاری از ابزارهای توزین دیجیتال با توابع کالیبراسیون و کالیبراسیون داخلی آماده می شوند. اگر یک ترازوی دیجیتال قرائت های عجیب و غریب تولید می کند، می توانید مقیاس را صفر کنید و مورد خود را وزن کنید یا دکمه کالیبراسیون را فشار دهید و ترازو خود کار را انجام دهد. متاسفانه اگر ترازو از ویژگی کالیبراسیون خود برخوردار نباشد، ممکن است گاهی اوقات کالیبراسیون دستگاه را حتی برای یک کاربر با تجربه دشوار کند.

 

مزایای مهم استفاده از باسکول چیست؟

  1. صرفه جویی در وقت : لوازم جانبی باسکول باعث افزایش اثربخشی قابلیت های توزین شما می شود، بنابراین می توانید عملیات را خیلی سریعتر انجام دهید . علاوه بر این، شما همچنین می توانید موانع وسائل نقلیه و ریل های راهنما نصب کنید تا جریان ترافیک را کنترل کرده و از سقوط وسایل نقلیه از باسکول جلوگیری کنید. این موانع علاوه بر کاهش هزینه های مربوط به خساراتی که وسایل نقلیه به سیستم عامل وارد می کنند، امکان نصب سیستم منظم تری را نیز فراهم می کند.
  2. مدیریت ترافیک : می توان سیستم های مدیریت خودکار ترافیک را با پایانه های باسکول کنترل شده توسط راننده ترکیب کرد، این بدان معناست که شما هنوز هم بدون نگرانی در مورد ازدحام، کنترل کاملی بر تعداد وسایل نقلیه ورودی و خروجی به مکان خود دارید.
  3. تشخیص شماره پلاک : دوربین های تشخیص پلاک شما با نرم افزار خودکار باسکول ادغام می شوند تا اتوماسیون آن ساده شود.
  4. مدیریت زنجیره تأمین سریع : یک سیستم تسریع شده برای کنترل خودروهای ورودی و خروجی در زنجیره تأمین صنعت یا کالا تأثیر بسزایی خواهد داشت. استفاده از باسکول برای استخراج معادن مزایای بیشماری دارد. برخی از آنها عبارتند از:
  • توانایی کنترل حجم بالای مواد و توزین کارآمد هزاران تن
  • ارائه قرائت دقیق و سازگار
  • کاملا با دوام و مقاوم در برابر شرایط سخت معدن

 

 

اهمیت باسکول در صنایع تولیدی

باسکول ها به دلیل افزایش کارایی برای صنایع تولیدی بسیار مهم و ضروری هستند. آنها برای اندازه گیری وزن یک وسیله نقلیه ورودی یا خروجی (بارگیری شده یا غیر از این) برای تهیه اطلاعات ذخیره استفاده می شوند.در قسمت زیر دلایل اصلی اهمیت آنها در صنایع تولیدی را شرح می دهیم.

  1. هزینه فروش: با باسکول می توان قیمت فروش صحیح را تعیین کرد، زیرا قیمت فروش محصولات تولیدی اغلب بر اساس یک واحد وزن تعیین می شود.
  2. ایمنی و اضافه بار: اضافه بار باعث فرسودگی و سایش یک وسیله نقلیه می شود. باسکول ها محل کار را ایمن کرده و از اضافه بار کامیون ها جلوگیری می کنند. این امر حمل و نقل مواد داخل واحد تولیدی را برای راننده و سایر کارگران ایمن می کند.
  3. انطباق: از نظر قانون رانندگی وسایل نقلیه با وزن بیش از حد مجاز ممنوع است. جریمه یک وسیله نقلیه دارای اضافه بار ممکن است باعث هدر رفتن پول تجارت شما نیز شود. همچنین این امر جان افرادی را که در جاده رانندگی می کنند به خطر می اندازد.
  4. امنیت: تولید کنندگان باسکول دیجیتال اطمینان حاصل می کنند که ظرفیت بارگیری وسیله نقلیه شما با دقت برآورده شده است تا از هرگونه سوء استفاده یا سرقت کالاها جلوگیری کنند. این تولید کننده را قادر می سازد کنترل دقیق موجودی کالا را کنترل کرده و از حمل و نقل ایمن کالاهای تولیدی اطمینان حاصل کند.

 

کارکردهای باسکول شامل چه مواردی است؟

گزینه های مختلفی برای کارکرد باسکول وجود دارد. در مرحله اول، وسیله نقلیه به داخل آن رانده می شود. سپس راننده می تواند از طریق پایانه اپراتور یا جعبه کنترل وزن گیری خود را آغاز کند. روشهای مختلف شناسایی از قبیل دستگاه تلفن همراه یا بارکد جهت تطبیق عملیات توزین با یک دستور و جلوگیری از دستکاری غیر مجاز در دسترس است. همچنین پلاک خودرو با استفاده از دوربین و یا نظارت بر موقعیت مبتنی بر سنسور با سفارش ثبت و مطابقت داده می شود.امروزه همچنین می توان ترازوهای یک ساختمان اداری را از راه دور کنترل کرد، به عنوان مثال با استفاده از نمایشگرهای بزرگ که مثلا با ارتباط داده های رمزگذاری شده فعال می شوند.

 

نحوه توزین اجسام توسط باسکول :

هنگامی که یک بار اعمال می شود، لودسل که به عنوان یک عنصر فنری عمل می کند، تغییر شکل می دهد و باعث ایجاد تغییر قابل اندازه گیری الکترونیکی در مقاومت فشار سنج می شود. این وضعیت به یک وسیله الکترونیکی مانند یک پایانه توزین منتقل شده و پردازش می شود و به شکل وزن روی صفحه نمایش نشان داده می شود.امروزه غالبا از سلولهای بار دیجیتال استفاده می شود که امکان تبدیل به سیگنال دیجیتال در سلول واقعی را دارند. برای دستیابی به این هدف یک صفحه تقویت کننده کوچک در لودسل یکپارچه شده است، سپس به طور متقاطع مهر و موم می شود. سپس آمپلی فایر یا تقویت کننده، سیگنال فشار سنج آنالوگ را به سیگنال دیجیتالی (حساسیت نسبتا کمتر به نویز) در لودسل تبدیل می کند. این امر تداخل ناشی از تأثیر بر کانالهای اندازه گیری را از بین می برد و همچنین تا حد زیادی از دستکاری سیگنال سنسور جلوگیری می کند.

شرکت بهسان اندیش سپهر به عنوان طراح و مجری سامانه های پلاک خوان باسکول در زمینه ارائه سامانه جامع مدیریت باسکول و انواع نرم افزارهای مورد نیاز در این زمینه بسیار موفق عمل کرده که موجب کسب رضایت مشتریان گردیده است.شرکت بهسان اندیش انواع محصولات نرم افزاری از جمله سامانه مدیریت باسکول را با بهره گیری از قابلیت پلاک خوان تولید کرده و امکان درخواست دموی انواع نرم افزار ها را برای مشتریان فراهم کرده است.

صفحه صدور و چاپ قبض نرم افزار بهسان توزین

نرم افزار بهسان توزین (مدیریت باسکول)

نرم افزار بهسان توزین جهت انجام عمل توزین و صدور قبض بر حسب اطلاعات خودرو و بار تهیه گردیده است. نرم افزار بطور مستقیم وزن را از نمایشگر توزین دریافت نموده و توسط دوربین اقدام به قرائت خودکار پلاک خودرو می نماید. اپراتور نوع خودرو و نوع بار را انتخاب نموده و اقدام به چاپ قبض می نماید. قابلیت ها و امکانات برنامه مدیریت باسکول شرکت بهسان اندیش عبارتند از:

  • کنترل سطح دسترسی اعضا
  • صدور و چاپ قبض برای خودروها
  • گزارش‌گیری از حساب هر یک از کاربران
  • امکان اتصال به دستگاه نمایشگر توزین باسکول
  • امکان ذخیره طلب و بدهی رانندگان
  • قابلیت نمایش آنلاین تصویر دوربین
  • گزارش به‌صورت نمودار میله‌ای
  • ورود خودکار نوع ماشین (پس از یک‌بار تأیید پلاک به‌صورت دستی)
  • قابلیت چاپ کلیه‌ی گزارش‌ها
  • گزارش‌های ویژه ثبت تخلفات کاربران
  • حساب گیری دوره‌ای از حساب کاربران
  • امکان نمایش همزمان تصاویر 6 دوربین
  • قابلیت پلاک خوانی خودکار
  • ذخیره تصویر خودروهای توزین شده
  • امکان استفاده از دو دوربین پلاک خوان بطور همزمان

 

صفحه گزارش گیری نرم افزار بهسان توزین

 

قابلیت های نرم افزار باسکول بهسان

  1. عملکرد تحت شبکه : در نسخه تحت شبکه قادر خواهیم بود بدون تداخل در عملکرد نسخه اصلی نرم افزار (نسخه ای که عمل پلاک خوانی را انجام می دهد) مواردی از قبیل گزارش گیری، ثبت پلاک های مجاز و غیرمجاز، ثبت کاربر و غیره را انجام دهیم. در این نسخه از پایگاه داده SQL Server  استفاده شده و تصاویر در پوشه ای که در ویندوز به اشتراک گذاشته شده است ذخیره می گردد.
  2. عملکرد نُدها بصورت مستقل (standalone) : از جمله نکات بسیار مهم در نسخه های تحت شبکه، نحوه عملکرد ند ها هنگام قطع ارتباط با سرور است. در نرم افزارهایی با این قابلیت، در صورت قطع ارتباط با سرور، ند ها می توانند به فعالیت خود طبق آخرین داده های دریافتی از سرور ادامه دهند و اطلاعات جدید دریافتی را در پایگاه داده موقت (SQL Express) ذخیره نموده و پس از برقراری ارتباط با سرور، داده های خود را به سرور منتقل نموده و داده های خود را همگام سازی (synchronize) نمایند.
  3. قابلیت اتصال دوربین های اضافه : در برخی مکان ها ممکن است به دلایلی از قبیل وجود ورودی ها و خروجی های مختلف نیاز به اتصال دوربین های بیشتر به سامانه باشد. در این نرم افزار امکان اتصال 2 دوربین بطور همزمان به سامانه وجود دارد.
  4. چیدمان پویای محیط کاربری : این قابلیت سبب می شود تا متناسب با شرایط هر پروژه برای مثال تعداد دوربین مورد استفاده، ابعاد نمایشگر و غیره امکان چیدمان مناسب برای هر پروژه مهیا شود.
  5. امکان صدور صورتحساب و دریافت هزینه : صورتحساب نرم افزار توزین شامل وزن خالی، وزن پر، وزن خالص، زمان توزین، نوع کالا و دیگر موارد می باشد. همچنین امکان انتخاب قبض های مختلف وجود دارد.

گزارشات ارائه شده توسط نرم افزار بهسان توزین عبارتند از:

  • گزارش توزین های انجام شده
  • گزارش‌های ویژه ثبت تخلفات کاربران از جمله:
  • شناسایی کارکرد پایین کاربران
  • ضبط فعالیت‌ها به‌صورت لاگ
  • گزارش از خودروهای توزین نشده
  • گزارش از ماشین‌های ثبت‌شده با دو نوع متفاوت

 

 

صفحه گزارش از تخلفات نرم افزار بهسان توزین

 

یکی از مزایای بسیار مهم سامانه مدیریت باسکول بهسان افزایش دقت و سرعت در کار می باشد به این صورت که با بهره گیری از این سامانه امکان بروز خطای انسانی تقلیل یافته و سرعت و دقت کار افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین در صورت استفاده از دستگاه های کارتخوان بانکی امکان پرداخت صورتحساب و حذف پول نقد وجود دارد.سابقه درخشان و ارائه خدمات به بهترین شکل ممکن سبب کسب رضایت مشتریان شرکت بهسان اندیش سپهر شده است و باسکول های خدمات شهری شهرداری اصفهان، کلیه باسکول های میدان مرکزی میوه و تره بار اصفهان، میدان میوه و تره بار ارومیه، میدان میوه و تره بار قزوین، میدان میوه و تره بار درچه، شرکت کاروان جنوب ماهشهر، شرکت پیشگام عرصه ماهشهر و غیره از جمله پروژه های موفق بهسان به شمار می روند.لازم به ذکر است که شما می توانید پشتیبانی لازم جهت تهیه نرم افزارهای پلاک خوان، سامانه جامع مدیریت باسکول و دیگر سامانه ها و محصولات متناسب با حرفه خود را به صورت مداوم از کارشناسان مجرب بهسان اندیش دریافت نمایید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *